Behöver du vår hjälp?

Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?

YouTube är Googles guldklimp som har tagit världen med storm. YouTube förvärvades av Google 2006 för en köpesumma som uppgick till hissnande 12 miljarder. Genierna bakom YouTube är grundarna Chad Hurley, Steve Chen och Jawed Karim.

YouTube

Grunden i YouTubes kärna ligger deras välkända slogan som lyder ”Broadcast Yourself”. Vid en förenklad översättning till svenska blir det ”publicera dig själv”.

Kärt barn har många namn

Visste du att många har väldigt svårt att veta hur YouTube stavas eller skrivs? Här nedan kommer exempel på felsökningar som gjorts i Sverige i samband med att man vill in på YouTube.

  • youtobe
  • yout – (min favorit).
  • youtub
  • yutube
  • you tube
  • yutub
  • youtu
  • yotobe
  • ytube
  • youtue
  • yotube
  • yotob
  • youutbe
  • you tub
  • youtob
  • jutube
  • yuotube
  • youube
  • yoytube
  • yiutube
  • youtubw
  • youtbe
  • utube
  • yuotub
  • youtb
  • youtueb
  • youty
  • toutube
  • youyube
  • youtoube
  • yutbe
  • tyoutube
  • jutub
  • yourube
  • yooutube

Här kommer även sökorden i en lista och antalet sökningar på felsökningarna:

Youtube

 

Listan är lång och det är många härliga kombinationer. Det talar också om hur viktigt det är att jobba med ett företagsnamn som är enkelt att uttala eller/och skriva. Vi sitter väl lite i samma båt med vårt företagsnamn Adsight.

En dialog kan vara som följande:

– Jaha, Adsite.
– Vi heter Adsight. Alltså S-I-G-H-T. Det står för insiktsfull marknadsföring. Lite som Insight fast för annonsering då.

Poängen är att alla inte söker på samma sätt och det gäller att fånga upp dom som söker efter ditt varumärke, företag eller produkt. Det spelar ingen roll om det är en felstavning eller inte.

Annonsering på YouTube

Ja, det går faktiskt att göra. För de som inte är så insatta i annonsvärlden så har annonseringen på YouTube exploderat och är en viktig del inom digital marknadsföring. Många företag har bytt ut sina tv-kampanjer mot digitala videoannonseringskampanjer på YouTube. Det finns flera annonsformat och den listan finner ni här nedan. Vår favorit är ”överhoppningsbara videoannonser”.

  • Visningsannonser
  • Överlagningsannonser
  • Överhoppningsbara videoannonser
  • Bumperannonser
  • Sponsrade kort

Vår video

 

Läs mer om annonsformationen på Googles sidan om ”Yourube”, ”Yooutube”, ”yube”… Nej just det. YouTubes webbsida.

Annonsformatet som vi gillar

Anledningen till varför vår favorit är överhoppningsbara annonser är för att betalningsmodellen går ut på att man måste ha kollat på en video i minst 30 sekunder eller om man på något sätt interagerar med annonsen. Kostnaden för en ”true-view” (som Google kallar det) uppgår till en relativt låg kostnad.

Vi hanterar idag flera kampanjer på YouTube och våra kunder ligger på en Truview-kostnad på ca 0,30kr till 0,60kr. Det tycker vi är en väldigt låg kostnad för att nå ut med ett videobudskap i 30 sekunder.

Köpprocessen online

När man annonserar på YouTube bör man tänka på köpprocessen. Vi brukar dela upp processen i tre olika delar:

  1. Medvetenhet – hur hittar ert företag fler kunder?
  2. Övervägande – Vad gör ert företag unikt. Varför ska jag välja er?
  3. Köp – Hur får ert företag era kunder att handla.

Jag skulle säga att YouTube dyker in under första och andra steget i köpprocessen. Kanalen skapar medvetenhet och det hjälper er att kommunicera vad ert företag är unika och bra på.

Det sista steget i köpprocessen är själva köpet. Där rekommenderar vi att ni läser mer om våra tjänster sökmotoroptimering (SEO) och Google Adwords (SEM) som ligger närmast ett köp.

En favoritfilm som dessvärre inte vi har varit med och skapat är denna från Volvo: 

Hur många minuter videos laddas det upp varje dag?

YouTube är gigantiskt. Varje sekund laddas det upp 72min video.

Vilken var den första videon som laddades upp?

Det var titeln ”Me at Zoo”.

Vilken video har flest visningar?

Giganten med över 2,8 miljarder visningar är PSY och Gangnam Style.

Behöver ni hjälp med annonseringen?

Vill ert företag komma ut med ett rörligt budskap och bygga varumärke? Tveka inte att kontakta oss på 08-6110071 eller info@adsight.se. Vi är partners till Google och certifierande inom videoannonsering!

Behöver du vår hjälp?

Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.

Stockholm

Oxtorgsgatan 4
111 57 Stockholm

Google Betyg
4.7
54 recensioner
×