Behöver du vår hjälp?
Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?
Senast uppdaterad: 30 augusti – 2018
Har du nyligen börjat få upp ett intresse av webben och vill skapa en egen webbplats? Eller är du redan väl insatt i den och vill skapa en responsiv webbplats som ökar dina konverteringar? I vår nybörjarguide kommer vi att gå igenom allt du behöver veta för att skapa din egna webbplats.
Innehåll
Kapitel 1: Vad är en webbplats?
Kapitel 3: Publiceringsverktyg
Kapitel 4: Utformning av webbplatsen
Kapitel 1: Vad är en webbplats?
Innan vi ger oss in på hur du går tillväga för att skapa din egna webbplats tänkte vi börja med att reda ut frågan ”vad är egentligen en webbplats?”.
En webbplats är kort och gott en samling av innehåll såsom texter, bilder, dokument och multimedia som lagras på en webbserver. Denna sida kan sedan nås via webben genom en webbläsare. När du besöker adsight.se är du exempelvis på en webbplats, vilket säkerligen ditt företag också har.
Det kan också vara värt att veta att en webbplats kan benämnas på olika sätt som webbsida, hemsida eller sajt. Om du är intresserad av att fördjupa dig om de olika benämningarna, kan du med fördel läsa vår guide Begreppen webbsida, webbplats och hemsida.
Kapitel 2: Webbhotell
När du väl bestämt dig för att skapa din egen webbplats så är det första steget att hitta ett passande webbhotell. Men vad är egentligen ett webbhotell?
Som vi nämnde tidigare så behöver en webbplats lagras på en webbserver. Genom ett webbhotell kan du alltså hyra en plats på en server, vilket gör att din sajt kan synas på internet. Man skulle kunna likna det med din dators hårddisk.
När du väljer att placera din sajt hos ett webbhotell får du alltså möjlighet att lagra ditt innehåll på deras server, samtidigt som de hjälper dig med drift och ser till att din webbplats ligger uppe. En stor fördel med dagens webbhotell är att många erbjuder dig att registrera domäner.
Hur väljer man rätt webbhotell?
Idag finns det hundratals, om inte tusentals, olika webbhotell att välja mellan. Något som gör att det kan vara svårt att välja rätt. Nedan kan du läsa om de viktigaste punkterna som du bör fundera över innan du väljer leverantör.
Utrymme
Något som du bör fundera över är antalet sajter du planerar att bygga, samt dess storlek. Om du exempelvis planerar att bygga hundratals olika sajter så bör du satsa på en leverantör som erbjuder dig ett stort lagringsutrymme och klarar av en hög trafikmängd. Detsamma gäller om du planerar att bygga väldigt tunga webbplatser med massor av multimedia innehåll.
Om du däremot planerar att enbart fokusera på en eller ett fåtal sajter som enbart kommer att bestå av text och bilder så är inte utrymmet lika viktigt. De flesta webbhotell erbjuder standardpaket med 10 GB lagringsutrymme vilket vanligtvis räcker väldigt långt. Vid dessa tillfällen bör du istället fokusera på hur snabbt och stabilt webbhotellet är. Något som kan vara bra att kontrollera är hur mycket ”upp-tid” leverantörerna kan garantera, vilket gör att du snabbt kan sortera bort opålitliga webbhotell.
Domän
Ifall du önskar en smidig upplevelse så bör du välja ett webbhotell som även kan förse dig med ett domännamn. På så sätt behöver du välja två olika leverantörer för drift och hosting respektive domän.
Laddningstid
En annan sak som du bör kontrollera är vilken laddningstid eller responstid som de olika webbhotellen erbjuder. Responstiden är den tid det tar för besökaren att nå servern och ladda ner sidan i webbläsaren. Detta är något som också är särskilt viktigt ur ett SEO-perspektiv eftersom Google och andra sökmotorer inte är särskilt förtjust i sajter med lång responstid.
De flesta internetanvändarna gillar nämligen inte heller långsamma sajter, vilket gör att du riskerar att tappa många besökare ifall din webbplats är långsam.
Support
Att välja ett webbhotell med bra support är kanske inte det första som folk tänker på förens deras företagssida ligger nere och de förlorar intäkter. Se därför till att välja en leverantör som erbjuder support både via telefon och e-post. Ett bra tips är att också kontakta supporten innan för att se hur pass hjälpsamma de är.
Teknik
I nästa kapitel kommer vi att prata mer om publiceringsverktyg och annan programvara, men det är viktigt att välja en leverantör som stödjer den programvara du arbetar med. Det kan exempelvis vara WordPress, Joomla, Episerver eller MySQL.
Pris
Något som de flesta däremot funderar över är priset. Man vill självklart få tag på ett så billigt webbhotell som möjligt. Tänk dock på att billigt inte alltid är bra. Ta också reda på om de priser som marknadsförs är inklusive eller exklusive moms.
Innan du tar ett slutgiltigt beslut så bör du framförallt ta ovanstående punkter i åtanke och sedan väga in priset.
Kapitel 3: Publiceringsverktyg
När du väl har valt ett webbhotell och registrerat en domän, är det dags att fylla din webbplats med innehåll. Något som du gör med hjälp av ett publiceringsverktyg.
Idag finns det fler publiceringsverktyg än någonsin tidigare, men vad är egentligen ett publiceringsverktyg och hur väljer man rätt?
Vad är ett publiceringsverktyg?
Ett publiceringsverktyg, eller Content Management System (CMS) som det också kallas, är ett verktyg som gör det möjligt för dig att publicera text och bild på internet.
Fördelen med dessa verktyg är att de samlar de viktigaste funktionerna på ett och samma ställe. Något som gör det enkelt för dig att både sätta upp och administrera en webbplats. Detta betyder också att du många gånger inte behöver några förkunskaper för att använda dem.
Exempel på publiceringsverktyg
Som vi nämnde lite tidigare så finns det idag en hel uppsjö av publiceringsverktyg att välja på när man ska sätta upp en webbplats. Nedan tänkte vi därför ge exempel på ett par bra verktyg:
WordPress
WordPress är idag en av de största och utan tvekan det mest kända verktyget för att sätta upp och administrera en webbplats. Dessutom är det gratis. Till en början var verktyget avsett för att skapa bloggsidor men har nu utvecklats till ett komplett CMS.
Att komma igång med WordPress är enkelt och kräver heller ingen speciell konfiguration. Något som också är bra med detta verktyg att du enkelt kan byta mellan olika templates för att ändra utseendet, installera olika tillägg bland mycket mer.
Det finns exempelvis gott om tillägg, eller plugins som det också heter, som förenklar ditt arbete med sökmotoroptimering.
Möjligheterna med WordPress är i princip oändliga och verktyget kan användas för att bygga såväl bloggar och mindre sajter som webbshoppar. Ett bra exempel på en webbplats som är byggd på WordPress är vår egna webbplats som du besöker just nu.
Intresserad av att lära dig mer? Läs då vår WordPress Guide.
Joomla
Ett annat populärt verktyg är Joomla, vilket lämpar sig utmärkt för lite större sajter med mycket innehåll. Detta verktyg innehåller också en mängd olika funktioner och kan användas för att bygga i princip alla typer av webbplatser.
Grundinstallationen erbjuder det som behövs för att komma igång men bygger på en väldigt liten kärna som sedan byggs ut med hjälp av önskade moduler som innehåller de funktioner man önskar.
Shopify
Ett CMS som blivit väldigt populärt bland e-handlare under de senaste åren är Shopify. Detta verktyg är mycket enkelt att använda och har många likheter med WordPress. Med skillnaden att det är anpassat till e-handel, samt att du får betala en månadsavgift för lösningen.
Likt WordPress så är det mycket enkelt att komma igång med Shopify och det kräver inte heller någon speciell konfiguration. Du har också möjlighet att välja mellan olika templates för att ändra utseendet och installera olika tillägg. Det finns dessutom färdiga betalningslösningar installerade, vilket gör det både snabbt och enkelt att komma igång med din egen webbshop.
Jag har själv använt mig av Shopify vid ett antal tillfällen och har enbart bra saker att säga om detta CMS.
Drupal
Drupal är ett publiceringsverktyg som erbjuder dig stora möjligheter till egna anpassningar. Till skillnad från WordPress och andra verktyg så är Drupal dock snäppet komplexare och inget för dig som snabbt och enkelt vill komma igång med din webbplats.
Umbraco
Umbraco är ett CMS system med cirka 400 000 aktiva användare. Systemet erbjuder relativt stor flexibilitet och passar såväl små som stora projekt. Som jag har nämnt tidigare så är det dock få system som kan mäta sig med WordPress, både när det gäller flexibilitet och användarvänlighet. Detsamma gäller Umbraco.
Episerver
Episerver är ett svenskutvecklat publiceringsverktyg som är speciellt framtaget för att kunna användas med många användare och utveckla en större organisations webbplats. Kort och gott så är det alltså inget system som vi kan rekommendera för mindre företag eller privatpersoner som vill testa på att bygga sin egen sajt.
Trots detta så behöver du ingen särskild programvara installerad utan all redigering och publicering sker via din webbläsare. När det kommer till användarvänligheten så hamnar Episerver också rätt högt upp på listan.
Exempel på ytterligare publiceringsverktyg är:
- Mambo
- TYPOlight
- Squarespace
- TYPO3
- CushyCMS
- Sitevision
- Sharepoint
- Dynamix CMS
- SEOCMS
- BackNet
Att välja publiceringsverktyg
Hur går man då tillväga för att välja rätt publiceringsverktyg? Personligen skulle jag rekommendera att man tänker på tre saker innan man bestämmer sig för vilket CMS man ska använda:
- Vad är mina behov och vilken typ av webbplats ska jag bygga?
- Med vilket verktyg kommer jag snabbast igång och vilket är enklast att använda?
- Vilket verktyg är sökmotorvänligt?
För de allra flesta skulle jag rekommendera att använda sig utav WordPress. Anledningen till detta är att det går att bygga i princip vilken sajt som helst med detta verktyg, det är enkelt att använda och är dessutom sökmotorvänligt.
Planerar du däremot att starta upp en egen webbshop skulle jag istället rekommendera att du använder dig utav Shopify.
Kapitel 4: Utformning av webbplatsen
När du väl har valt ett webbhotell och publiceringsverktyg är det dags att utforma din webbplats. Idag räcker det dock inte att med att utforma en webbplats som enbart är visuellt tilltalande. Speciellt inte om du vill lyckas i sökmotorerna.
Idag måste en webbplats bland annat vara mobilanpassad, ha en responsiv design och rätt länkstruktur från den gamla hemsidan.
Webbplatsen – företagets digitala hem
Idag har nio av tio företag och organisationer en egen webbplats. Beroende på vad företaget gör är sidorna mer eller mindre avancerade. För vissa räcker det med en enkel sida med lite grundläggande information, andra företag har mer avancerade funktioner på sin, en webbshop till exempel.
Oavsett ifall du kräver en avancerad eller enkel webbplats så är en ny och modern sida är ert varumärke och ansikte utåt till era kunder och affärsrelationer. Se till att göra det ordentligt från starten!
Mobilanpassad hemsida
Idag använder allt fler sina mobiltelefoner för att leta efter information och genomföra köp på nätet. I och med detta så har det också blivit allt mer viktigt att man har en mobilanpassad hemsida. Inte minst ur ett SEO-perspektiv.
Från den 21 april 2015 premierar Google en mobilanpassad hemsida högre än hemsidan som inte är mobilanpassade. Eftersom 9/10 gör en sökning på Google innan de beslutar för att göra ett köp av en vara eller en tjänst är mobilanpassade hemsidor ett krav för att lyckas med sin närvaro online.
Responsiv design
Som vi nämnde tidigare så är det också viktigt att din webbplats har en responsiv design. Men vad är egentligen en responsiv design och varför är det viktigt?
En webbplats som har en responsiv design ska kort och gott kunna användas på alla typer av enheter och i alla typer av format. Det spelar alltså ingen roll ifall någon surfar in på din sajt från en mobil, dator eller surfplatta. Den ska vara anpassad för alla enheter och format.
Detta är framförallt viktigt ur ett användarperspektiv, men även ur ett SEO-perspektiv. Likt de mobilanpassade hemsidorna så premierar Google även de sajter som har en responsiv design.
Om du är intresserad av att läsa mer om responsiva, mobilanpassade och visuellt tilltalande webbplatser, kan du med fördel läsa vårt tidigare inlägg om snygga hemsidor.
Kapitel 5: Köpa ny hemsida
Ifall du inser att du tagit dig vatten över huvudet så kan du självklart köpa en ny hemsida. Även då så finns det dock en mängd olika saker som man bör tänka på:
- Hur gör jag hemsidan användarvänlig och klickvänlig?
- Kommer den nya hemsidan vara grundoptimerad?
- Ska man använda gamla länkar på vår nya hemsida? Hur gör man?
- Hur mycket bör man ändra i den gamla layouten?
- Vad händer om man jag inte blir nöjd?
- Vad händer med supporten när hemsidan är klar?
Du har nu tagit dig igenom hela vår nybörjarguide om webbplatser! Det betyder att du nu bör besitta grundläggande kunskaper om vad en webbplats är, hur du går tillväga för att välja rätt webbhotell och publiceringsverktyg, samt hur du bör utforma din webbplats.
Behöver du hjälp med att bygga din webbplats? Ta då hjälp av oss på Adsight! Ring oss på 08-6110071 eller skicka ett mejl till info@adsight.se för att ta del av våra kundcase.
Behöver du vår hjälp?
Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.