Behöver du vår hjälp?
Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?
Vad är sponsrade länkar?
Du har med största säkerhet redan lagt märke till annonserna som syns ovanför det organiska sökresultatet i din sökmotor. Kanske har du då också funderat över varför de finns där, och hur de fungerar.
Till att börja med så är det dessa som kallas för sponsrade länkar. Det är en form av PPC-annonser (Pay Per Click) som företag kan använda om de vill synas lite extra på något speciellt sökord. PPC-annonser innebär att varje gång någon klickar på annonsen så betalar du en viss kostnad till sökmotorn. Om ingen klickar på annonslänken betalar du alltså inget. Därav termen sponsrade länkar.
Vilken annons som syns högst upp i sökmotorn beror på flera olika faktorer. Sökmotorn utgår nämligen från sina egna algoritmer och bedömer bland annat kvaliteten på den sponsrade länkens landningssida i kombination med hur mycket du är beredd att betala för att din annons ska syna. Även konkurrensen på annonsens sökord är avgörande för vilken placering din annons får. Om du vill veta mer om vilka faktorer som avgör annonsens placering kan du med fördel spana in vår tidigare artikel: Sökmotoroptimering – en komplett guide.
Utöver detta så beskrivs sponsrade länkar av Wikipedia som ”en form av internetmarknadsföring på sökmotorer så som Google, Eniro, MSN, Yahoo, LinkedIn eller Facebook”. Och visst är det ett effektivt marknadsföringsverktyg – så pass effektivt att var tredje klick bland sökresultaten görs på en sponsrad länk! Det är därför inte så konstigt att vi ser en växande trend i användandet av sponsrade länkar.
Annonsernas syfte
De sponsrade länkarna har i huvudsak tre olika syften:
- Marknadsföring – Dels är det ett bra marknadsföringssätt då din sida kommer att synas högt upp i sökresultatet.
- Öka antalet besökare – Att synas högt upp i sökresultatet kommer i sin tur att locka fler till att besöka din webbplats och därför öka antalet relevanta besökare.
- Ett mätningsverktyg – Du kan med fördel använda de sponsrade länkarna för att mäta annonsens effekter.
Eftersom annonsen bara syns för de som söker på det sökord som du vill att annonsen ska synas på så är det ett effektivt sätt att nå ut till relevant målgrupp. På så sätt kan du mäta och analysera användarbeteendet för att skapa ytterligare en effektiv annons.
Så använder du sponsrade länkar
Det är väldigt enkelt att komma igång med sponsrade länkar. Allt du behöver göra är att följa stegen nedan!
- Skapa ett konto hos sökmotorn – Allt du behöver för att komma igång med dina sponsrade länkar är egentligen att skapa ett konto hos den sökmotor du vill synas på.
- Du bestämmer vad annonseringen får kosta – Systemet kring sponsrade länkar går att likna vid en auktion. Du bestämmer en summa som du kan tänka dig att spendera på annonsen. Så länge det fortfarande finns pengar kvar på ditt konto så kommer din annons att synas, om du inte väljer att avbryta annonseringen såklart.
- Betala bara när någon klickar på länken – Eftersom sponsrade länkar är en form av PPC-annons (Pay Per Click) betalar du bara någon klickar på din annons. Kostnaderna betalas till den sökmotor du använder, exempelvis Google. Själva exponeringen är därmed helt gratis!
- Efter avslutat annonsering – Nu börjar det riktiga arbetet. Har annonseringen varit lyckad eller inte? Vad kan ni förändra eller förbättra till nästa gång?
Avslutningsvis
För dig som vill veta ännu mer om hur det fungerar med sponsarde länkar kan med fördel spana in vår nybörjarguide: Google sökmarknadsföring (SEM). Där ger vi riktigt matnyttig information om hur du kan sätta upp en egen kampanj!
Saknar du däremot den tid eller kunskap som krävs för att genomföra detta? Då kan du med fördel vända dig till oss på Adsight. Ring oss på 08-6110071 eller skicka ett mejl till info@adsight.se, välkommen!
Behöver du vår hjälp?
Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.