Behöver du vår hjälp?
Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?
Om du har börjat intressera dig för sökmotoroptimering (SEO) så har du troligtvis kommit över uttrycket teknisk SEO. Men vad innebär det egentligen? I denna artikel reder vi ut alla frågetecken och passar även på att dela med oss av fem enkla tips för att komma igång med den tekniska sökmotoroptimeringen.
Vad är teknisk SEO?
Precis som namnet skvallrar om så handlar teknisk SEO om att optimera de tekniska komponenterna som hjälper till att avgöra en webbplats positioner i sökmotorerna. Mer exakt brukar många säga att det handlar om webbplats- och serveroptimeringar som gör det enklare för sökmotorernas spindlar att indexera en webbplats. Personligen anser jag däremot att det finns mycker mer som ryms under termen teknisk sökmotoroptimering.
Indexeringen är däremot vital när det kommer till den tekniska biten eftersom den nämligen är grunden i alla olika sökmotorer, oavsett om det gäller Google, Bing eller DuckDuckGo. Det är därför av största vikt att du säkerställer att din webbplats kan indexeras så effektivt som möjligt. För att lära dig mer om hur indexeringen fungerar, rekommenderar vi dig att läsa vår tidigare artikel som fokuserar på Google indexering.
Så arbetar du med teknisk SEO
Området teknisk sökmotoroptimering är såklart mycket brett och innehåller hundratals olika rankningsfaktorer som du kan optimera. Nedan har vi däremot samlat några av de viktigaste punkterna som du bör åtgärda först:
1. Skaffa en XML-sidkarta
En XML-sidkarta – även känd som XML-sitemap – är kort och gott ett register över alla sidor på en webbplats. Dessa återfinns oftast på www.dinwebbplats.se/sitemap.xml och gör det enklare för sökmotorer att indexera din webbplats.
Har du ingen XML-sidkarta i dagsläget så bör du skaffa det omgående. Något som enkelt kan göras via exempelvis Yoast SEO. När du väl implementerat en sidkarta så bör du också skicka in den till Google via Search Console (SC).
Navigera till SC och klicka på ”genomsökningsåtgärder”:
Välj därefter ”webbplatskartor”:
Tryck på ”lägg till/testa webbplatskarta”:
Skriv därefter in webbadressen till din webbplatskarta och tryck på ”skicka”:
2. Implementera ett SSL-certifikat
Även om ett SSL-certifikat inte påverkar själva indexeringen så har det ändå visat sig vara en mycket viktig rankningsfaktor som enligt mig faller under kategorin teknisk SEO.
Om du inte är familjär med denna typ av certifikat sedan tidigare så är det i korta drag en säkerhetsteknologi som b.la. ser till att din webbplats tillhandahåller en säker och krypterad anslutning mellan dess server och besökare.
Det finns en mängd olika sätt – både kostnadsfria och kostsamma – som du kan använda för att implementera ett SSL-certifikat på din webbplats. Jag rekommenderar dig däremot att prova Let’s Encrypt som erbjuder gratis certifikat.
3. Optimera din laddningstid
Ifall du läst vår tidigare artikel om Google’s Speed Update så är du troligtvis medveten om att sökjätten sedan juli 2018 använder sig av laddningstid som rankningsfaktor även på mobila enheter. Något som är otroligt viktigt att tänka på eftersom man också migrerat till ett mobile-first index.
För att kontrollera hur pass bra eller dålig din laddningstid är, rekommenderar jag dig att använda verktygen Google PageSpeed Insights och/eller Pingdom. Om din laddningstid visar sig vara dålig och du vill lära dig att förbättra den, kan du med fördel läsa vår tidigare artikel ”5 sätt att förbättra din webbplats laddningstid”.
4. Se till att mobilanpassa din sajt
Som tidigare nämnts har Google migrerat till ett mobile-first index, vilket innebär att mobilversionen av din webbplats numera ses som den primära versionen vid indexering och rankning. Detta är däremot inte den enda anledningen till varför det är viktigt med en mobilanpassad webbplats. I vår artikel ”Vikten av en mobilanpassad hemsida” reder vi ut resten av dem.
För att kontrollera huruvida mobilvänlig din hemsida är så rekommenderar jag dig att använda Google’s Mobilvänlighetstest. Skriv enkelt in din webbadress och klicka sedan på ”kör testet”:
5. Åtgärda 404-sidor
När du tar bort en sida från din webbplats så kommer besökarna att mötas av en så kallad 404-sida. Något som skapar problem både för besökarna och sökmotorernas spindlar. För att kontrollera om du har några 404-sidor så kan du använda dig av rapporten om indextäckning i Google Search Console.
Har du detta så rekommenderar jag dig att göra en så kallad 301-redirect till en liknande sida, alternativt till startsidan. Använder du WordPress som publiceringsverktyg rekommenderar jag dig att använda ett plugin som heter Redirection.
Avslutningsvis
Jag hoppas att du nu har större förståelse för vad teknisk SEO är samt hur du går tillväga för att komma igång med den tekniska sökmotoroptimeringen på egen hand. Önskar du istället hjälp med detta, kan du med fördel vända dig till oss på Adsight. Ring oss på 08-6110071 eller skicka ett mejl till info@adsight.se, välkommen!
Behöver du vår hjälp?
Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.