Behöver du vår hjälp?
Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?
Senast uppdaterad: 4 september 2020
Att synas på Google blir allt tuffare för varje dag som går. Nya företag öppnar dagligen och alla vill få en glimt av stjärnglansen som första sidan på Google lämnar. I denna artikel tänkte vi därför gå igenom hur ni kan få er webbplats att synas på Google.
Innehåll
Kapitel 1: Att synas på Google gratis
Kapitel 2: Gammal hederlig sökmotoroptimering
Kapitel 1: Att synas på Google gratis
Ni kan exponera ert företag på Google gratis eller genom olika betalningsmodeller. I detta kapitel kommer vi att gå igenom de metoder ni kan använda för att synas gratis.
Google My Business
Ifall du har läst vår guide om lokal SEO, är troligtvis välbekant med Google My Business (GMB). Google My Business är nämligen ett av de bästa och enklaste sätten att synas på första sidan i sökresultatet. Kort och gott kan man beskriva GMB som ett platsverktyg som gör att ni kan synas gratis på Google vid relevanta och lokala sökningar:
”Hur blir jag synlig på Google med hjälp av Google My Business?” kanske du tänker nu. Då blir du troligtvis också glad när jag säger att det är otroligt enkelt. Du går enkelt in på google.com/business, trycker på ”Start now” och följer sedan instruktionerna.
Men hur bestämmer Google vilka som egentligen ska dyka i sökresultatet genom GMB? Det finns två saker som det lokala verktyget tittar lite extra på:
- Namnet på företaget
- Adressen på ert företag
Nedan kommer en förklaring:
Namnet
Vi har hjälpt en kund som levererar fruktkorgar till företag med att synas på Google och de hade en fråga om varför sin branschkollega hela tiden dök upp på det ”lokala söket” eller ”kartan” som många kallar Google My business. Branschkollegan kommer jämt och ständigt upp när man söker efter ”fruktkorgar”. Varför då? Anledningen till varför företaget dyker upp mer frekvent är för att de har sökordet fruktkorgar i sitt företagsnamn.
Adressen
Det andra sättet som ni kan synas på genom Google My business är när en potentiell kund befinner sig nära er företagsadress och gör en sökning.
När ni registrerar kontot på Google My business så får ni välja vart ert företag befinner sig och hur långt ifrån er företagsadress ni hjälper kunder.
Vi har sett flera företag missbruka Google My business genom att skriva in bra sökord som företagsnamn och det tror inte vi är hållbart i längden. Vad tror ni?
Kapitel 2: Gammal hederlig sökmotoroptimering
Ett annat sätt att synas på Google är genom gammal hederlig sökmotoroptimering, vilket både kan vara gratis eller kosta beroende på om du gör det själv eller överlåter arbetet till ett SEO företag.
Ifall du vill fördjupa dina kunskaper inom sökmotoroptimering, kan vi varmt rekommendera er att läsa vår nybörjarguide om sökmotoroptimering (SEO). Där går vi grundligt igenom alla områden inom SEO – allt från att hitta nyckelord till att bygga länkar och mer tekniska delar, bland mycket mer. Kort och gott en komplett guide över hur du tar dig till toppen av sökmotorerna.
Hur som helst så tänkte vi även i denna guide dela med oss av ett par snabba tips som du kan använda för att förbättra er närvaro i Google…
Sökoptimering som fungerar
Det finns två väsentliga delar att ta upp när det är dags för att se över sin webbsida. Det första är en så kallad on-page optimering. On-page är en vanlig benämning i SEO-sammanhang och för optimeringar av webbsidor. Om vi översätter ordet on page från engelska till svenska blir det ”på sidan”. Således handlar on-page om aktiviteter som man kan optimera på webbsidan.
Exempel på optimering on page:
- Innehållsrika och givande texter
- Mobiloptimering
- Snabbhet och navigering
- Intern länkstruktur
- Komprimerade bilder
Olika förutsättningar
Vi pratar ofta om hur kraftfull en webbsida är och hur alla företag har olika förutsättningar att lyckas på sökmotorerna. För oss handlar det om att kommunicera det här ut till våra kunder och skapa rätt förväntningar när vi påbörjar ett samarbete.
En sak som avgör hur kraftfull en webbsida är hur många externa länkar som pekas mot webbsidan. Det går enkelt att se vilka externa länkar man har igenom Search Console. Search Console är ett verktyg som är kostnadsfritt och som Google har skapat. Verktyget är från början skapat för att ni som webb-administratör ska veta eller känna till om något är fel på er webbsida. Här kan ni enkelt se hur många externa länkar som pekar till er webbsida.
Knuffa ner konkurrenterna
För att knuffa ut ett annat företag och få möjligheten att glänsa på Googles top10 resultat behöver vi ha bättre innehåll och texter (on page) och fler legitima externa länkar (off page) än företaget som ligger där idag. Så enkelt är det.
Kapitel 3: Google indexering
De allra flesta förstår idag vikten av att synas på Google och andra sökmotorer, vilket troligtvis är anledningen till att du läser denna guide. Förvånansvärt många har dock dålig koll på hur sökmotorerna fungerar och hur de indexerar din webbplats. I detta kapitel tänkte vi därför gå igenom hur Google indexering fungerar.
Bortsett från innehåll och länkar så är indexering en utav de viktigaste och mest grundläggande delarna inom SEO. Om inte Google och andra sökmotorer kan indexera din webbplats, kommer den inte heller att synas bland sökresultaten.
Vad är indexering?
Innan vi ger oss på att berätta hur Google indexerar din och andras webbplatser, tänkte vi först reda ut vad indexering egentligen är.
Du har mest troligt kommer över ordet index, som är en sammanfattad lista av information med instruktioner om hur man når den. Google och de andra sökmotorerna fungerar på exakt samma sätt. De indexerar och lagrar en lista av allt som finns på internet, och hjälper dig sedan att hitta den när du gör en Google sökning.
Såhär beskriver Google indexering:
”Om webbplatsens innehåll ska ingå i resultatet från din anpassade sökmotor måste det först inkluderas i Googles index. Googles index liknar ett index i ett bibliotek, som innehåller information om alla böcker som finns i biblioteket. I stället för böcker innehåller Googles index en lista med alla webbsidor som Google känner till. När Google besöker din webbplats identifieras nya och uppdaterade sidor och Googles index uppdateras.”
Hur indexerar Google internet?
Nu när du vet vad indexering är, tänkte vi gå igenom hur Google faktiskt går tillväga för att indexera internet.
Som du mest troligt är medveten om så är internet fyllt med oerhörda mängder webbplatser och innehåll. För att kunna indexera webbplatser och information av denna storlek, krävs alltså både kraftfulla och effektiva verktyg. I sökmotorernas fall är dessa verktyg så kallade spindlar.
Googles spindlar börjar att indexera, eller crawla, ett fåtal webbsidor och fortsätter sedan att indexera de sidor som dessa länkar till. Denna process fortsätter tills Google har indexerat en stor del av allt innehåll som finns på internet. Med andra ord biljontals dokument som finns utspridda på webben.
Om du är intresserad av lära dig mer om hur Google indexerar internet, kan du läsa hur de själva beskriver genomsökning och indexering. Du kan också kolla på denna informativa video med Matt Cutts, före detta mjukvaruingenjör på Google:
Hur får jag Google att indexera min webbplats?
Nu när du vilken otrolig volym av webbplatser och information som indexeras, har du nog också större förståelse för att det kan vara svårt för Google att indexera din webbplats ibland.
Därför tänkte vi berätta hur du skapar de bästa förutsättningarna för att din webbplats ska indexeras.
Ett sätt att få Google att indexera din webbsida är att själv anmäla den till deras index. Av erfarenhet vet jag dock att detta inte är det snabbaste sättet de flesta gånger. Som du kanske minns följer spindlarna länkar för att hitta nya sidor att indexera. Det allra effektivaste sättet att få din webbplats indexerad, brukar därför många gånger vara att länka till din webbplats från andra sajter. Med förutsättningen att de redan finns i indexet.
Ta reda på om din webbplats är indexerad
Vid det här laget är du troligtvis intresserad av att ta reda på om din webbplats är indexerad av Google. Faktum är att detta är väldigt enkelt att ta reda på. Gå enkelt till deras sökfält och sök efter site:domännamnet.se. Du får då fram alla de sidor som finns i Googles index:
Som du kan se så står det även hur många sidor som totalt finns indexerade ovanför resultaten. I vårt fall finns det 204 sidor indexerade, vilket är rimligt.
Om du gör detta och märker att inga eller bara vissa sidor av din webbplats är indexerad, finns vissa saker du kan göra…
Inga sidor på webbplatsen är indexerade
Om du märker att Google inte lyckats indexera en enda sida på din webbplats, beror detta förhoppningsvis på ett lättfixat problem. Den allra vanligaste anledningen till att din sajt inte blivit indexerad är att Googles spindlar blivit hindrade från att besöka den.
Vid de flesta fall så beror detta på att din webbplats innehåller en så kallad ”noindex robot-tagg”. För att ta reda på om detta är fallet med din sajt, kan du enkelt öppna källkoden på sidan genom att högerklicka var som helst på sidan och välja ”visa källkod”.
Hittar du då en robot-tagg som innehåller noindex så är detta med störst sannolikhet problemet. Om du däremot inte hittar denna tagg, är nästa steg att kontrollera din robots.txt-fil.
Denna hittar du genom att skriva ditt domännamn i adressfältet på din webbläsare, följt av /robots.txt. Om du hittar en textrad som innehåller ”Disallow: /” betyder detta att du inte tillåter Google och andra sökmotorer att besöka och indexera din webbplats. Ta enkelt bort ”/” så bör problemet vara löst.
Vissa sidor på webbplatsen är indexerade
Om du däremot märker att enbart vissa sidor på din webbplats är indexerade, kan detta bero på en mängd olika problem. Det allra vanligaste problemet är dock att din sajt saknar en bra struktur. Ett bra sätt att lösa detta på är att skapa en sitemap, även kallad webbplatskarta, i XML av webbbplatsen.
En webbplatskarta hjälper nämligen Googles spindlar att hitta till dina sidor. Ett bra tips är endast inkludera dina viktigaste sidor i webbplatskartan. Hur du skapar en sitemap beror på vilken typ av CMS du använder.
Om du har webbplats som är baserad på WordPress så kan du enkelt skapa en sitemap genom olika insticksmoduler eller plugins.
Andra anledningar till att bara vissa delar av din webbplats indexeras kan vara:
- Internt duplicerat innehåll
- Externt duplicerat innehåll
- För lite innehåll
- För få länkar
- För många eller dåliga länkar
- För mycket reklam/pop-ups
Kapitel 4: Google Adwords
Som vi har nämnt tidigare i denna guide så kan ni exponera ert företag på Google gratis eller genom olika betalningsmodeller.
Google Adwords är Googles annonserings-plattform som gör det möjligt för er som företag att analysera och buda på nyckelord som är viktiga för er verksamhet. Därefter betalar ni bara för den faktiska trafiken som genereras från ett klick när en potentiell kund söker och hamnar på er webbsida.
Google Adwords fungerar som en auktion. Flera företag kan vara med och buda på ett och samma sökord. Positionen på er annons kan pendla lite upp och ner. Positionen avgörs beroende på hur relevant annonser är och vad ni kan tänka er att betala för ett klick.
Det dyker oftast upp fyra stycken toppannonser och sedan tre stycken annonser nedanför det organiska sökresultatet.
Google Shopping
Google Shopping är ett annonsformat inuti Google Adwords som ni kan använda er utav för att synas i sökresultatet:
Google Shopping är ett produktflöde där det kräver från er som annonsör att sälja varor online. Med Google Shopping kan ni visa produkter med hjälp av en bild, pris, lagerstatus och en länk till er webbsida.
För att annonsera på Google Shopping krävs det också att ni sätter upp ett produktflöde i Merchant Center.
Avslutningsvis
Grattis! Du har nu tagit dig igenom hela vår guide, vilket innebär att du nu bör ha kunskap om hur du kan få er webbplats att synas på Google både gratis eller genom olika betalningsmodeller.
Vill du få hjälp med att synas på Google? Ring oss på 08-6110071 eller skicka ett mejl till info@adsight.se för att ta del av våra kundcase.
Behöver du vår hjälp?
Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.