Behöver du vår hjälp?
Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?
Internetanvändandet ökar än en gång
Än en gång har internetanvändandet i Sverige ökat, från 94 procent föregående år till 95 procent i år. Ökningen må vara marginell men det är fortfarande en ökning. I och med detta börjar vi däremot se att användandet planar ut:
Datoranvändandet minskar till förmån för mobilen
På daglig basis använder svenskarna mobilen oftare än datorn för att surfa. Användandet ligger på 87 procent respektive 67 procent. Än så länge är däremot datoranvändandet överlag större än mobilanvändandet:
Under de senaste åren har vi också sett hur sökjätten Google har börjat anpassa sig efter denna omställning. Bland annat genom att gå över till ett mobile-first index. För dig som vill synas på Google gäller det därför att bl.a. skapa en mobilanpassad hemsida.
1 av 20 har en uppkopplad högtalare
För första gången har man frågat svenskarna om de äger en uppkopplad-/smart högtalare såsom Google Home eller Amazon Echo. På denna fråga uppger 5 procent av befolkningen att de äger en sådan:
Det har i många år pratats om att röstsök kommer att bli nästa stora grej. Än så länge tycker jag mig inte ha sett någonting av denna utveckling. Det ska därför bli spännande att se om andelen uppkopplade högtalare ökar under det kommande året, samt om detta möjligen kommer ge röstsök lite luft under vingarna.
Sociala medier ses som meningslösa
En fråga som man också ställt för första gången är huruvida meningsfulla användare ser sitt användande av ett antal appar, e-tjänster och aktiviteter på nätet. I topp hamnar bland annat nyhetsappar, poddar och video, medan vi i botten hittar mobil- och dataspel samt sociala medier:
Personligen tycker jag att det finns två saker att ta med sig från dessa insikter. Den första är att du bör låta videos ta större plats i din marknadsföringsstrategi. Den andra är att du bör hålla större koll på dina marknadsföringsinsatser i sociala medier. Ger de verkligen önskad effekt?
Det dagliga informationssökandet på nätet ökar
Sedan 2014 har den dagliga informationssökningen på internet mer än dubblerats. Numera söker så mycket som 97 procent av svenskarna information på nätet:
Andelen som söker efter information på Google är nästan densamma. Hela 96 procent googlar, varav 61 procent gör det dagligen. Det innebär fortsatt stora möjligheter för dig som arbetar med sökmotoroptimering (SEO).
Sociala medier används på samma nivå som tidigare
Användandet av sociala medier har stagnerat och ligger kvar på samma nivå som tidigare år, d.v.s. 83 procent totalt sett:
Vad som däremot är intressant är att de tre största sociala nätverken – Facebook, Instagram och Snapchat – alla minskar i tillväxttakt. Har sociala medierna nått sin peak?
Till detta hör även att allt färre lägger delar andras innehåll på sociala medier:
Poddar blir allt populärare
Att lyssna på podcasts blir allt populärare. Bara på fyra år har poddlyssnandet nästan dubblerats, från 29 procent år 2015 till 55 procent år 2019:
Är det dags att även låta poddar ta större plats i din marknadsföringsstrategi?
80 procent känner sig trygga vid betalning på nätet
Så mycket som 80 procent av svenskarna känner sig idag trygga när de ska göra en betalning på internet. Endast 7 procent uppger att de inte känner sig trygga:
I rapporten pekar man ut Mobilt BankID och Swish som möjliga orsaker till den höga andelen av trygghet. Något som är viktigt att ta till sig för dig som e-handlare. Använd en betallösning som stödjer Mobilt BankID och Swish.
Integritet – en allt viktigare fråga
Ytterligare en nyhet för årets upplaga av Svenskarna och Internet, är att man frågar internetanvändare om de känner sig övervakade på nätet Något som nära hälften gör. Man frågar också om de upplever att storföretag som Google och Facebook inkräktar på deras personliga integritet:
Cambridge Analytica och andra skandaler som fått stor medial uppmärksamhet under de senaste åren, har troligtvis gjort att fler känner sig övervakade och oroliga för integritetskränkningar.
Som en följd av detta är det inte omöjligt att vi under de kommande åren ser en positiv utveckling för företag som utvecklar applikationer och tjänster som värnar om användarnas data och personliga integritet.
Avslutningsvis
Detta är såklart bara några av de insikter och fakta som finns att läsa i undersökningen Svenskarna och Internet 2019. Jag rekommenderar starkt att du själv kollar in rapporten i sin helhet.
Det som jag reagerar mest på i årets undersökning är att sociala medier verkar ha nått sin peak. Tillväxttakten för de tre största nätverken har minskat samtidigt som en stor del av användarna inte finner sociala medier som meningsfulla.
Det ska bli spännande att se hur utvecklingen fortsätter framöver och om detta påverkar hur företag fördelar sin marknadsföringsbudget. Kommer vi se en flykt från sociala medier?
Något jag också finner intressant är att poddlyssnandet är så pass stort, med tanke på alla artiklar som skrivits om uppblåsta publiksiffror på några av Sveriges största podcasts. Kanske finns det mycket att hämta i poddar ändå?
Behöver du vår hjälp?
Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.