Behöver du vår hjälp?
Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?
Senast uppdaterad: 23 december – 2020
Idag blir konkurrensen på internet allt tuffare och för att sticka ut ur mängden och attrahera nya användare, krävs det att man har en snygg hemsida. I denna artikel tänkte vi därför dela med oss av sådant en bra webbplats bör innehålla, hur du kan skapa din egen, samt lista 25 snygga hemsidor som du kan inspireras av!
Vad bör en snygg hemsida innehålla?
När man pratar om snygga hemsidor så finns det många olika åsikter om vad en sådan bör innehålla. Vissa anser bara att man ska tänka på designen medan andra anser att man även ska utforma den på ett användarvänligt sätt. Sen finns det även dem som menar att man bör tänka på det tekniska.
Personligen tror jag att det är viktigt att se till helheten för att få en hemsida snygg. Det går inte att bara tänka på det ena eller det andra för att lyckas idag – användarna ställer allt för höga krav för att det ska fungera. Man måste helt enkelt se till det stora hela och skapa en webbplats som både är grafiskt tilltalande, är lättnavigerad och användarvänlig, samt är tekniskt optimerad.
För att göra det kort bör snygga hemsidor enligt min mening innehålla:
- Ett bra och genomgående färgschema
- Ett, alternativt två snygga typsnitt som också är genomgående på hela webbplatsen
- En snygg layout som också är lättnavigerad
- Tilltalande bilder och illustrationer
- En tekniskt optimerad kod som snabbar upp laddningstiden (=bra användarupplevelse)
Fördelar med proffsiga hemsidor
Men varför ska man då satsa så mycket tid och energi på att skapa en proffsig hemsida? Jo, det finns både många anledningar och fördelar med detta. Speciellt om du har ett företag som arbetar med digital marknadsföring och därigenom försöker öka er försäljning eller antalet kontaktförfrågningar.
För att göra en jämförelse till mer traditionell försäljning skulle man kunna likna din webbplats med ett skyltfönster i en butik. Det är det första som eventuella kunder ser utav ditt företag och du skulle väl aldrig gå in i en butik med ett fult skyltfönster? På samma sätt är det många som aldrig skulle köpa eller kontakta ett företag som har en ful hemsida!
En professionell hemsida är alltså fördelaktig för att:
- Skapa ett bra första intryck
- Skapa förtroende
- Stärka ert varumärke
- Generera mer försäljning/kontaktförfrågningar
- Förmedla viktig information
Så skapar du snygga hemsidor
Idag finns det en hel uppsjö med verktyg som hjälper dig att skapa en webbplats. Det är minst sagt en djungel där ute, vilket gör att det ibland kan vara svårt att bestämma sig för vilket man ska använda. Några populära verktyg är dock:
- WordPress
- Squarespace
- Magento
- Umbraco
- Episerver
- Shopify
- Drupal
- Joomla
- Tictail
- Wix
På Adsight använder vi oss enbart utav webbpubliceringsverktyget WordPress för att skapa och administrera hemsidor. Även vår egna sajt är skapad i detta verktyg. Anledningen till att vi använder WordPress är många, men framförallt är det enkelt att både skapa och administrera sin webbplats, vilket också uppskattas av de kunder som vi skapar hemsidor åt!
Att skapa sin hemsida i WordPress är relativt enkelt om man har någorlunda datorkunskaper sedan tidigare. Många utav sajterna som skapas i detta verktyg använder sig nämligen utav ett färdigt ramverk, även kallat för ett tema. I ramverket är alla funktioner och layout färdiga som gör det väldigt enkelt att få upp en ny och modern hemsida snabbt och prisvärt.
PS! På marknadsplatsen Themeforest hittar du tusentals färdiga WordPress-teman.
Färdigt tema eller från grunden?
Visst är det smidigt med att installera ett tema, men vill ni verkligen ha en webbsida som vem som helst kan klicka hem och installera? En stor fördel med ett färdigt tema är att det blir billigare. En nackdel med ett färdigt tema till en hemsida är att det finns fullproppat med funktioner som du kanske ändå inte använder.
Istället går det att göra ett eget tema från grunden vilket inte är allt för svårt, men det kräver helt klart en högre kunskapsgrad och datorkunskap. En av fördelarna med att göra det från grunden är att du får funktionerna och detaljerna exakt som du vill ha det. En nackdel är att hemsidan kostar lite mer.
Det finns även en kombination…
Att köpa ett befintligt tema och skapa ett utvecklings-tema (även kallat child-theme) gör att du kan ändra layout och funktioner i koden utan att det försvinner nästa gång du gör någon uppdatering. Om du inte skapar ett child-theme och ändrar i koden så skrivs nämligen ändringarna över, vilket du helst vill undvika.
Vi rekommenderar därför att man gör sitt eget child-theme eller också tar hjälp av oss på Adsight om man inte besitter kunskapen att göra det på egen hand!
Att tänka på när du ska göra en hemsida själv:
- Välj tema med omsorg – det tar längre tid än du tror att redigera
- Har du planerat in tiden som behövs för att slutföra projektet?
- Har du känsla för färg och form?
- Vad vill du åstadkomma med den nya hemsidan?
Lista: 25 snygga hemsidor
Vi hoppas att du nu har bättre förståelse för vad en professionell webbplats bör innehålla, samt hur du går tillväga för att skapa en. Som utlovat hade vi även tänkt dela med oss utav 25 snygga hemsidor som du kan inspireras av (vissa är även prisbelönta):
- Berghs
- Caliroots
- Nelly
- Ridestore
- Booking
- Avanza
- Kitchentime
- Frank Palmer
- Cute & Broke
- Asket
- Axel Arigato
- Stayhard
- Hyber
- Daniel Wellington
- Agria Djurförsäkringar
- Hööks Hästsport
- Länsförsäkringar
- Svensk Fastighetsförmedling
- Zeta
- Zalando
- Collector Bank
- Klarna
- Douchebags
- XXL
Som du märker finns det en mängd av webbplatser att inspireras av där ute. Om du också är intresserad av en ny webbplats, kan du med fördel ta hjälp av oss på Adsight!
Kolla gärna in våra kundcase eller ring oss direkt på 08-6110071 eller dra iväg ett mejl till info@adsight.se så vi berättar vi mer om hur vi kan hjälpa just dig.
Behöver du vår hjälp?
Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.