Behöver du vår hjälp?
Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?
Senast uppdaterad: 1 oktober – 2019
När det kommer till sökmotoroptimering (SEO) är det viktigt att ta välgrundade beslut som är grundade i data. För att kunna ta fram denna data och beslutsunderlag, samt för att göra analyser och mycket mer, använder sig sökmotorkonsulter av SEO-verktyg. I denna artikel listar vi därför de 29 bästa SEO-verktygen!
Gratis SEO-verktyg
När det kommer till denna typ av verktyg är det många som vill använda sig utav gratisverktyg. Speciellt om man inte arbetar med sökmotoroptimering dagligen. Nedan listar vi därför de bästa gratisverktygen som tar dig till nästa nivå:
Googles Sökordsplanerare
Om du någonsin har läst våra tidigare artiklar är du troligtvis familjär med Googles Sökordsplanerare, vilket är alldeles utmärkt gratisverktyg. Verktyget är framförallt skapat för att hjälpa Adwords användare att hitta nya sökord och trafikvolymer, men det lämpar sig även utmärkt att använda för den organiska träfflistan.
Med hjälp av sökordsplaneraren kan du nämligen enkelt få förslag på relaterade sökord inom ett visst ämne. Du får även koll på trafikvolymer och konkurrens på betalda annonser. För att få bättre koll på konkurrensen ibland de organiska resultaten måste du alltså ta hjälp av andra verktyg, vilket vi kommer att berätta mer om senare.
Majestic Backlink Analyzer (browsertillägg)
Om du är bekant med SEO sedan tidigare är du troligtvis medveten om att alla webbplatser har en ”kraft” som grundar sig i antalet backlinks och kvalitén på dessa. När du väl hittar ett nyckelord som du vill synas på kan det vara bra idé att undersöka vilka dina konkurrenter är och hur pass bra kraft de har på sin webbplats.
Ett bra verktyg att göra detta igenom är Majestic Backlink Analyzer, vilket är ett browsertillägg. Du kan enkelt ladda ner tillägget i Google Chrome store. Ju högre ”Trust flow” en webbplats har, desto starkare är den.
MozBar (browsertillägg)
MozBar är även det ett browsertillägg som fyller samma funktion som Majestic Backlink Analyzer.
Open SEO stats (browsertillägg)
Open SEO stats är ett annat hjälpsamt browsertillägg som kan vara användbart för att kontrollera bland annat länkar, laddningstid och viktiga on-page faktorer bland mycket annat. Även detta tillägg kan enkelt laddas ner i Google Chromes butik.
Google Analytics
Google Analytics är ett mycket användbart verktyg som används för att analysera trafiken till och på din webbplats. Genom verktyget kan du få väldigt detaljerad information om hur användarna integrerar med din webbplats, hur de hittade till den och mycket mer. Kort och gott ett verktyg som alla seriösa webbplatsägare måste skaffa.
Google Search Console
Om du redan äger en webbplats och inte har installerat Search Console är det dags att göra det nu. Google Search Console är nämligen det verktyg som alla bör lägga till på sin sida. Här kan du nämligen få användbar information om din webbplats, speciellt om de mer tekniska delarna som inte alltid är enkla att lista ut på egen hand.
När du installerar Google Search Console är det viktigt att lägga till alla versioner av din webbplats, vilket inkluderar http, https, http://www och https://www. I verktyget får du även ett meddelande när din webbplats blir förflyttad till Googles mobile-first index, vilket är det senaste inom SEO.
Bing Webmaster Tools
För dig som vill synas på sökmotorn Bing kan det vara en bra idé att använda deras Webmaster Tools, vilket innehåller liknande verktyg som Google. Användandet av denna sökmotor är dock väldigt begränsad i Sverige och uppskattningsvis använder endast 3% av svenskarna Bing.
För dig som vill satsa på den amerikanska marknaden kan det dock vara en bra idé att använda Bing Webmaster Tools eftersom antalet användare är större.
Google Alerts
För dig som vill bygga en stark webbplats och attrahera länkar, kan Google Alerts vara ett bra verktyg. Vad instrument gör är att det meddelar dig när ditt namn eller varumärke nämns någonstans på nätet, vilket gör det enkelt att hitta webbplatser som pratar om dig men kanske inte länkar till dig.
Yoast SEO Plugin (WordPress tillägg)
För dig som använder WordPress som CMS är tillägget Yoast SEO Plugin ett måste. Tillägget gör det nämligen enkelt för dig att optimera titlar och metabeskrivningar på din webbplats, vilket kan hjälpa dig att öka den procentuella CTR:en (Click-Through-Rate).
Broken Link Checker (browsertillägg)
Med hjälp av Broken Link Checker kan du enkelt hitta ”döda länkar” både på din egen webbplats, men även på andras. Något som kan vara användbart för att attrahera backlinks.
SharedCount
För att kontrollera hur pass populärt din webbplats och ditt innehåll är på sociala medier, kan du med fördel använda dig utav SharedCount. Ett både användarvänligt och gratis verktyg som ger dig en snabb överblick över antalet delningar och liknande.
Wayback Machine
Om du planerar att införskaffa dig en eller flera nya domäner, kan det vara en bra idé att kontrollera dem via Wayback Machine. Detta verktyg tar nämligen regelbundet skärmdumpningar från olika webbplatser, vilket gör att du kan ”gå tillbaka i tiden” och kontrollera så att den inte används till något fiffel.
Något som innebär att domänen kan vara straffad av Google, vilket i sin tur gör det svårare eller till och med omöjligt att få bra placeringar i sökmotorn. På Wayback Machine finns det mer än 325 miljarder webbsidor sparade.
Googles Mobilvänlighetstest
Om du av någon anledning har missat att Google går över till mobile-first index, bör du verkligen kontrollera din webbplats via Googles Mobilvänlighetstest. Ett verktyg som kort och gott testar hur pass mobilvänlig din webbplats är.
Google PageSpeed
Lika viktigt som det är att ha en mobilanpassad webbplats, är det också att ha en snabb laddningstid. Med hjälp av Google PageSpeed Insights kan du snabbt och enkelt kontrollera hur pass snabbt din webbplats laddar, samt vad du kan göra för att förbättra resultatet. Något som i sin tur kan förbättra dina placeringar bland sökresultaten.
SEO & Website Analysis (browsertillägg)
SEO & Website Analysis är ett browsertillägg som liknar Open SEO stats. Detta tillägg är dock mycket mer användarvänligt och ger dig ännu mer information. En annan fördel med detta verktyg är att det även visar Facebook och Twitter-sidor, samt trafikuppskattningar. Något som är väldigt användbart vid konkurrentanalyser.
Browseo
Om du är intresserad av att veta hur sökmotorernas spindlar ser din webbplats, kan du med fördel använda Browseo.
Redirection (WordPress tillägg)
Om du av någon anledning blir tvungen att byta permalänk på en webbsida eller till och med ta bort någon, är det viktigt att göra så kallade redirects. Om du använder Wordspress som CMS kan vi varmt rekommendera dig att använda tillägget Redirection.
SEO-Browser
Om du är intresserad av att se hur din webbplats ser ut för sökmotorernas indexeringsspindlar, kan du med fördel använda dig utav SEO-Browser. Liknar Browseo.
Domainstats
Domainstats är ett verktyg som är fullspäckat med hjälpsamma funktioner. Bland annat kan verktyget hjälpa dig att analysera backlinks på en specifik domän, hålla koll på placeringar och många andra domänrelaterade data. Likt många andra verktyg erbjuds du gratisversion!
Kapitel 2: Betalda SEO-verktyg
Majestic
Vi har tidigare i denna artikel pratat om Majestic och deras gratis browsertillägg. I den betalda versionen av Majestic får du dock tillgång till mycket mer data, speciellt när det kommer till backlinks. Kort och gott ett väldigt användbart och populärt verktyg för dig som vill genomföra konkurrentanalyser eller hitta nya domäner.
SEMrush
Ett annat populärt verktyg med över 1 000 000 användare är SEMrush. Ett verktyg som även vi på Adsight använder och är mycket nöjda med. En stor fördel med SEMrush är att det innehåller så pass många funktioner.
Man skulle kunna säga att SEMrush är ett allt-i-ett verktyg som eliminerar användandet av många andra verktyg. Det innehåller bland annat funktioner för att analysera backlinks, tekniska fel på webbplatser, innehåll, positionsförändringar i sökresultatet bland mycket mer.
Ahrefs
Likt föregående verktyg är Ahrefs också oerhört populärt och används av många SEOare. Det innehåller bland annat funktioner för att analysera sökord och backlinks, men ger dig även möjligheter att spåra positionsförändringar. Du kan också få uppskattade trafikvolymer bland mycket mer.
Moz
Även Moz är en stor spelare inom området och deras verktyg används flitigt av SEOare över hela världen. Likt ovanstående verktyg innehåller det bland annat funktioner som ger dig möjlighet att analysera sökord, sökordskonkurrens, on-page faktorer och mycket mer.
Keyword Revealer
Ett annat verktyg som används flitigt at oss på Adsight är Keyword Revealer, vilket vi använder för att avgöra sökordskonkurrens. Av alla de verktyg jag använt tycker jag att Keyword Revealer ger det mest pricksäkra resultatet när det kommer till just organisk konkurrens på sökord.
ReportGarden
För dig som har aspirationen att arbeta med egna kunder någon dag, eller redan gör det, kan ReportGarden vara ett utmärkt verktyg för att skicka automatiska rapporter. Du kan bland annat skicka positionsrapporteringar, men även andra typer av rapporter.
Copyscape
Om du arbetar mycket med content och innehåll, kan du med fördel använda dig utav Copyscape för att kontrollera att innehållet är unikt. För att kunna nå bra placeringar i Google och andra sökmotorer måste du nämligen publicera unikt content!
Linkbird
Linkbird är ett användbart verktyg som innehåller funktioner för bland annat sökordsanalys, positionsförändringar, länkanalys och liknande. Du får även en notifikation när du får en ny länk till din webbplats.
MailShake
För dig som vill ta länkbyggandet till en helt ny nivå är MailShake ett utmärkt verktyg. Med hjälp av MailShake gör du arbetet med outreach lättare och det ingår även färdiga mallar för gästinläggsförfrågningar bland mycket mer.
Ninja Outreach
Ninja Outreach är ytterligare ett smidigt verktyg för dig som vill arbeta med outreach och backlinks. Även detta verktyg innehåller färdiga mallar.
DeepCrawl
DeepCrawl är ett kraftfullt verktyg som verkligen lever upp till sitt namn. Verktyget indexerar samtliga webbsidor på din sajt och sammanställer sedan en rapport med antalet sidor, antalet brutna länkar och antalet H1:or bland mycket mer.
Vi hoppas nu att du har bättre koll på vilka SEO-verktyg som finns tillgängliga på marknaden, samt att du använder några utav dem för att ta din sökmotoroptimering till en ny nivå! Önskar du däremot hjälp med att optimera din närvaro i sökmotorerna, kan du med fördel ta hjälp av oss på Adsight. Ring oss på 08-6110071 eller skicka ett mejl till info@adsight.se för att ta del av våra kundcase.
Behöver du vår hjälp?
Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.