Behöver du vår hjälp?
Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?
Vad är en SEO-konsult?
En SEO-konsult är en person som får betalt för att optimera ett företags webbplats. Med att optimera menar jag med att förbättra placeringarna för den specifika webbplatsen vid en sökning på sökmotorer.
Låt säga att du driver ett företag som säljer industriventiler. En konsult tar kontakt med dig och berättar för dig att dem hjälper andra företag med att förbättra deras synlighet på sökmotorer. Ni faller tycke för varandra och påbörjar ett samarbete. Så här kan ett samarbete mellan en konsult och ett företag se ut.
Behovsanalys
I den inledande dialogen har du berättat för konsulten att ditt viktigaste område är sökord/nyckelord som är relaterade och sammankopplade med ordet ”ventiler”.
Sökordsanalys och konkurrensanalys
Därefter gör konsulten en sök- och konkurrensanalys. En sökordsanalys innebär att man letar upp bra sökord som konsulten ska optimera för ert företag. Konsulten kan även komplettera med en konkurrensanalys för att identifiera vilka sökord som era konkurrenter får trafik igenom. I det här fallet gör man analysen på sökordet ”ventiler”.
Strategi för SEO
Därefter lägger konsulten upp en strategi på hur ni ska arbeta med sökmotoroptimering (SEO). En viktigt del för konsulten är att planera hur företaget ska arbeta med målsidor. En målsida är en sida på en webbplats där ni ”attackerar” ett visst sökbegrepp. Ni måste helt enkelt ha en sida för att sökmotorer ska hitta sökordet.
Länkar är även en viktig del i konsultens arbete. Inom SEO kan man arbeta med interna och externa länkar. Interna länkar är en html länk som länkas från en webbsida på er webbplats till en annan webbsida. Externa länkar är html länkar som länkas från en annan webbplats till din webbplats.
En intern länk talar om för både användaren och sökmotorer att du anser att den länkande sidan är viktig eftersom du hänvisar besökaren. Om detta sker på rätt sätt kan detta positivt ur ett SEO-perspektiv.
En extern länk innebär att en webbplatsägare går i god för en annan webbplatsägare. Om detta hanteras på rätt sätt kan detta vara positivt ur ett SEO-perspektiv.
Måluppfyllnad
En av de kanske viktigaste delarna för konsulten är att sätta upp ett mål tillsammans med företaget. Hur vet ni annars när/om ni lyckats med projektet? Ett vanligt mål kan innebära att man ska öka en viss trafikmängd.
Vad kostar det?
Beroende på hur omfattande projektet är kan det variera väldigt mycket i kostnad. Det finns konsulter som arbetar på timdebitering och på löpande fasta kostnader. I de flesta fall arbetar alla konsulter strategiskt och under långa perioder. Det går dock att göra punktinsatser men om man vill att trafiken ska öka under en längre tid behöver man arbeta löpande med sökmotoroptimering. Här kommer ett par olika upplägg som är vanliga:
Betala per sökord
För varje ord som du som företag vill att konsulten ska optimera så tar konsulten en avgift. Om det kostar 250kr/mån att optimera ett sökord kostar det 2500kr/mån att optimera upp tio sökord.
Fördelar: Du får en bra överblick på kostnaden och vad det kostar att lägga till fler. Det kan vara bra att veta om du vill utöka din budget och du vet vad kostnaden blir om du lägger till fler.
Nackdelar: Det är inte positionen i sig som ger dig ny trafik och det spelar ingen roll om du ligger på bra positioner på 30 ord om du inte får någon trafik.
Tips: Se till att hålla koll på ökningen av den organiska trafiken. Om inte trafiken ökar men bara positionerna förbättras optimerar du troligtvis fel sökord.
Betala bara vid placering på top 10
I den här faktureringsmodellen så betalar du bara för när du syns på ett sökbegrepp och inget om du inte syns.
Fördelar: Du betalar bara när du syns.
Nackdelar: Att optimera upp ett företags webbplats är inte det svåra. Att optimera upp en webbplats på ett hållbart sätt är svårare. Det finns en uppdelning inom SEO som kallas blackhat SEO och white SEO. Blackhat SEO handlar om metoder som strider mot Googles riktlinjer och White SEO handlar om metoder som är okej.
Tips: Om ett företag endast får betalt för vid leverans så kommer man göra allt som krävs för att företaget ska synas. Det farliga med detta är att man kan bli lockad av att ta genvägar som gör att ditt företags webbplats kan bli straffat. Det kan ta flera år att hämta sig vid en bestraffning och därför bör du tänka till en extra gång när du väljer den här metoden.
Fast månadsarvode
Här tar konsulten ett fast månadsarvode
Fördelar: Om konsulten lyckats så behöver du inte betala mer för att trafiken ökar.
Nackdelar: Du vet inte vad du får på förhand
Tips: Se till att sätta ett gemensamt mål så du vet vad ni arbetar emot.
Debiteringen per månad som vi har stött på under våra år som SEO-byrå har pendlat mellan 2000 kr till 200 000 kr.
Anlita en lokal konsult eller inte?
Det kan du enklast svara på själv. Tycker du det är viktigt att ha möten eller nöjer du dig med rapportering via Skype, telefon eller e-post? Jag tycker inte det viktigaste är den lokala närvaron för om samarbetet fungerar och om du får resultat för dina investerade pengar så bör det inte spela någon roll vart konsulten befinner sig. Däremot kan jag tycka att de ska befinna sig i samma land så ingen tidsskillnad eller andra hinder finns för kommunikation.
Det är en marknadsföringsdjungel där ute och alla konsulter lovar guld och gröna skogar. Se till att göra hemläxan innan du gör valet.
Behöver du vår hjälp?
Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.