Behöver du vår hjälp?
Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?
Innehåll
Kapitel 1: Vad är sökmarknadsföring?
Kapitel 3: Sökmarknadsföring på Google 2018
Kapitel 1: Vad är sökmarknadsföring?
Sökmarknadsföring är en del av digital marknadsföring och kommer från det engelska ordet ”Search Engine Marketing”, vilket även brukar förkortas till SEM.
För oss handlar sökmarknadsföring precis som ordet beskriver – att marknadsföra sig med hjälp av textannonser på sökmotorer. Idag associerar dock många ordet med Google Adwords och alla de annonsformat och webbannonser som de erbjuder.
Men vad är egentligen skillnaden mellan sökmotoroptimering och sökmarknadsföring? Jo med sökmotoroptimering så konkurrerar du med andra webbplatser i det organiska sökresultatet. Detta är ett mer långsiktigt arbete som kräver dels tekniska insatser, men också mycket innehåll.
Sökmarknadsföring däremot, handlar istället om köpta annonser i sökmotorer såsom Google och Bing. Med tanke på att Google är den allra populäraste sökmotorn, kommer vi i denna guide att fokusera på just Google.
Du har troligtvis stött på betalda annonser när du sökt efter någonting på Google.
Kapitel 2: Google Adwords
Som vi nämnde tidigare så associerar många idag SEM med Google Adwords och alla de annonsformat och webbannonser som de erbjuder. I detta kapitel tänkte vi därför fördjupa oss i Adwords och dess olika annonsformat.
Först och främst – vad är en webbannons?
En webbannons är (enligt mig) ett annonsutrymme där ett företag kan synas med antingen text, bild och/eller video. Enligt Wikipedia betyder webbannonser följande:
”En webbannons, annonsruta eller banner[a] (plural: bannrar; efter engelska banner är en reklamannons som förekommer på webbsidor. Den är en av de huvudsakliga inkomstkällorna för publikationer på Internet. En webbannons syns ofta ovanför eller vid sidan av nyhetsmaterialet och kan bestå av text, bild eller animation.”
Olika webbannonser och dess format
- Textannonser
- Bildannonser
- Rörliga annonser
- Videoannonser
Textannonser
Textannonser är den allra vanligaste typen av webbannonser. Det är också dessa som dyker upp ovanför det organiska sökresultatet när du gör en sökning i Google eller andra sökmotorer:
Bildannonser/Banner annonser
Till skillnad från textannonser som enbart är synliga i sökresultatet, kan bild- och banner annonser vara synliga på flera miljoner olika webbplatser:
En banner förekommer ofta längst upp på en webbsida men det kan även förekomma på sidan eller längre ner på webbsidan. Vissa webbplatser erbjuder även så kallade ”take overs”. Då poppar det upp en webbannons på hela webbplatsen och i vissa fall behöver man manuellt stänga ner bannern för att komma vidare.
Videoannonser
Videoannonser är precis som det låter – annonser med hjälp av videos. Genom Adwords kan dessa annonser bland annat spelas upp på Youtube, men även på övriga webben.
Vad är då Google Adwords?
Som du kanske redan vet eller förstått vid det här laget så är Google Adwords alltså en plattform där du kan skapa olika webbannonser.
Starta ett nytt konto på Google Adwords
När du nu har fått bättre koll på vad Google Adwords är och vilka typer av webbannonser som kan skapas via plattformen, tänkte vi berätta hur du gör det i praktiken.
Till att börja med så bör du registrera dig med en gmailadress. När ni gjort detta går ni in på Adwords. Följ sedan den här listan för att skapa ditt konto på Google Adwords:
- Tryck på Nytt konto och skriv in namnet som ska synas. (detta går att ändra sedan). Därefter skapa konto.
- Knapp: Tryck på skapa din första kampanj
- Döp kampanjen: Skriv in ett namn på din nya kampanj.
- Typ av kampanj: Går att välja standard eller alla funktioner. (Rekommenderar alla funktioner)
- Geografi: Nästa sak du behöver fylla i är vilken geografisk plats du vill att annonsen ska synas på.
- Språk: Rekommenderade språk är svenska och engelska.
- Budgivning: Det finns ett par olika alternativ men för nybörjaren men jag rekommenderar manuell CPC.
- Standardbud: Det är maxsumman som du vill betala för ett klick. Detta går att justera senare.
- Budget: Den faktiska budgeten/dag.
- Annonstillägg: Det finns olika tillägg som du kan addera på din webbannons. T.ex. platslänkar och telefontillägg.
- Klicka därefter på spara och fortsätt.
Annonsgrupper i Google Adwords
Tips: När man skapar en ny kampanj i Google Adwords rekommenderar jag att utgå ifrån menystruktren på webbsidan. Då behåller du strukturen och det blir enklare att sätta upp kampanjen.
Om menyn på webbplatsen ser ut på följande vis:
Första nivån: Man
Andra nivån Jackor
Tredje nivån: Vardagsjacka, skaljacka, vandringsjacka
Så rekommenderar jag att utforma kampanjen så här:
Kampanj: företagsnamn
Annonsgrupp 1: vardagsjacka
Annonsgrupp 2: skaljacka
Annonsgrupp 3: vandringsjacka
När du utgår från strukturen av webbplatsen blir det enklare att inte sväva iväg.
Åter till annonsgruppen
Det första du ska göra är att ange en målsida för annonsgruppen. Till målsidan kommer användaren efter att man klickat på textannonsen. Skapa därefter ett namn på annonsgruppen enligt guiden ovan. Lägg in sökorden som passar under annonsgruppen. Om annonsgruppen heter vardagsjacka så bör du lägga in sökord som handlar om vardagsjackor. Du kommer även få sökordsförslag från Google och ett estimat på antalet sökningar per månad. (Detta är något som är uppdaterat väldigt nyligen)
Sökord och matchningar
Tänk på att Google Adwords har olika matchningar på deras sökord. Du kan bli synlig på lite olika sökfraser beroende vilken matchning du väljer. Se förklaring nedan.
Vardagsjacka = bredmatchad variant och här kan du i princip bli synlig på i stort sett allt som har med jacka att göra.
”Vardagsjacka online” = frasmatchad variant och här behöver frasen finnas med för att annonstexten ska dyka upp. Annonstexten syns inte om du adderar fler ord.
+Vardagsjacka +online = bredmatchat sökord med modifikation. Här kan du bli synlig på flera olika sökfraser men grundfrasen måste alltid finnas med på något vis.
[Vardagsjacka] = Exaktmatchat sökord som gör att du bara syns när du söker efter vardagsjacka.
Summering: Med bredmatchade sökord får du större spridning och kan bli synbar på flera olika sökfraser och hitta nya bra sökord. Medans exakt matchade sökord är mer specifika och du får mer koll på sökorden och exponeringen.
Klicka på fortsätt till annonser
Nu ska du skapa din första webbannons och textannons i Google Adwords. Det första du gör är att skriva in den slutgiltiga webbadressen för textannonsen. Nästa steg blir att fylla i rubrik 1, rubrik2, sökväg (bara för syns skull) och beskrivning. När detta är klart klickar du på skapa annons.
Tryck därefter på; spara och slutför. Nu har du skapat din första kampanj, annonsgrupp och sökord i Google Adwords. Nu ska du bara fylla i faktureringsuppgifter och det gör du under kugghjulet längst upp till höger. Sedan kommer kampanjen automatiskt att starta.
För den som är van användare och skapar många annonsera rekommenderar jag att ni laddar ner Google Adwords Editor. Adwords editor underlättar avsevärt om ni skapar större kampanjer.
Kapitel 3: Sökmarknadsföring på Google 2018
Eftersom du nu har bättre koll på vad SEM är, vilka olika typer av webbannonser som finns, samt hur du går tillväga för att skapa dessa i Google Adwords, tänkte vi i detta kapitel gå igenom några av de nya uppdateringarna som nyligen skett i AdWords, samt hjälpsamma tips om hur du lyckas med sökmarknadsföring under 2018.
AdWords ”nya” användargränssnitt
Om du sedan tidigare ägnar dig åt sökmarknadsföring och använder Google AdWords, har du troligtvis inte kunnat missa det ”nya” användargränssnittet. Jag säger ”nya” eftersom Google annonserade detta gränssnitt redan i mars 2016. Det var dock inte förens i slutet av 2017 som denna uppdatering blev tillgänglig för samtliga AdWords-användare.
När Google tillkännagav detta nya utseendet beskrev man det som ”den mest kraftfulla förändringen som gjorts för hur annonsörer visualiserar och hanterar sina kampanjer på över 15 år”.
Exakt vilka nya funktioner som tillkommit och hur du hittar i det nya gränssnittet förtjänar en helt egen guide. Det som jag tycker är mest påtagligt och nämnvärt med det nya utseendet är dock hur pass mycket bättre översikt du får över dina kampanjer.
Assisterade konverteringar
En av de nya uppdateringarna som jag finner bland de mest användbara är möjligheten att se hur vissa annonser har assisterat konverteringar.
Med den nya uppdateringar kan du nämligen enkelt se hur vissa kampanjer, annonsgrupper och till och med sökord har assisterat konverteringar. Detta gäller både annonser i söknätverket och display-nätverket. Något som gör att du möjlighet att ta mer välgrundade beslut när du ska optimera dina annonser.
För att kontrollera vilka av dina annonser som assisterat konverteringar väljer du verktyg > sökattribution > konverteringar > assisterade konverteringar.
Dagar till konvertering
När du väl implementerat konverteringsspårning, är det viktigt att kunna förstå hur länge det tar kunder som klickar på din annons att slutföra det mål som du satt upp. Ibland sker nämligen en konvertering snabbt, inom en dag, medan det i andra fall kan ta flera veckor.
Med en ny uppdatering har du också möjligheten att göra just detta. För att se hur många dagar det tar till konvertering väljer du önskad kampanj eller annons grupp. Välj sedan segmentera > konverteringar > dagar till konvertering.
AMP-annonser och målsidor
Som vi nämnt i många av våra tidigare inlägg, så blir mobilen allt viktigare för sökmotorerna i takt med att allt fler sökningar sker via just mobilen.
Med anledning av detta introducerade Google under 2016 så kallade AMP (Accelerated Mobile Pages) landningssidor i de organiska sökresultaten. Detta gjordes för att snabba upp laddningstiden för de som besöker en webbsida från en mobil enhet.
Tidigare i år annonserade man också att man nu introducerar AMP-sidor som målsidor för dina sökannonser. Nedan kan du se en jämförelse mellan laddningstiden på en målsida som använder AMP och en som inte gör det:
I och med detta så tillkännagav man också att man börjar att hämta annonser som visas i display-nätverket med samma teknik som gör AMP-sidor så snabba. Nedan kan du se jämförelse:
Tester har visat att annonser i display-nätverket som visas i det nya AMP-annonsformatet laddar upp till 5 sekunder snabbare än de vanliga annonserna. Genom att använda detta nya format säkerställs det alltså att dina annonser blir sedda.
Annonsrotation
Med hjälp av rätt rotation på dina annonser har du större möjlighet att visa dina bästa annonser för personer som är ute efter det du har att erbjuda. I slutet av september introducerade Google därför två nya inställningar för annonsväxling:
- Optimera – visa annonser som ger bättre resultat mest
- Rotera i obestämd tid
Tack vare inställningen optimera kan du enkelt förbättra resultatet från dina annonser och sökmarknadsföring. För att komma åt denna inställningen väljer du enkelt önskad kampanj eller annonsgrupp > inställningar > annonsväxling > optimera.
Att gå igenom samtliga uppdateringar som skett eller kommer att ske i Google AdWords skulle vara omöjligt, men vi hoppas i alla fall att du nu har lite bättre koll på några av de nya uppdateringarna. Samt hur du kan använda dessa för att lyckas bättre med din sökmarknadsföring.
Om du vill hålla dig uppdaterad med de senaste uppdateringarna som sker i Adwords, kan du hålla utkik på under Nya Adwords funktioner.
Avslutningsvis
Grattis! Du har nu tagit dig igenom hela vår guide om sökmarknadsföring, vilket innebär att du bör besitta grundläggande kunskap om SEM. Vi hoppas att du redan nu börjat att skapa egna webbannonser och använder dig utav de tips som du lärt i denna guide för att skapa en pengamaskin med hjälp av sökmarknadsföring.
Behöver du vår hjälp?
Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.