Behöver du vår hjälp?
Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?
Vad är ett publiceringsverktyg?
Innan vi dyker ner i olika publiceringsverktyg och berättar mer om de alternativ som finns på marknaden, tänkte vi börja med att reda ut det mest grundläggande – nämligen vad ett publiceringsverktyg egentligen är?
Dem säger att kärt barn har många namn och det stämmer verkligen på publiceringsverktyg, vilka även kan kallas för Content Management System (CMS). För att kort beskriva dessa verktyg så gör de det möjligt för dig att enkelt hantera din webbplats och dess innehåll. Exempelvis publicera text och bilder.
Fördelen med dessa verktyg är att de samlar de viktigaste funktionerna på ett och samma ställe. Något som gör det enkelt för dig att både sätta upp och administrera en webbplats. Detta betyder också att du många gånger inte behöver några förkunskaper för att använda dem.
21 olika publiceringsverktyg
Nu när du har bättre förståelse för vad dessa typer av gör, tänkte vi dela med oss utav 21 tips på publiceringsverktyg som finns tillgängliga på marknaden:
WordPress
WordPress är världens största CMS-system och idag drivs hela 30% (!) av nätets alla sidor via verktyget. Något som kanske inte är så konstigt med tanke på att det är så pass lättillgängligt, funktionellt och billigt.
Läs också vår kompletta WordPress Guide.
Till en början var verktyget avsett för att skapa bloggsidor, men över tid har det utvecklats till ett komplett publiceringsverktyg som kan användas för såväl små som stora sajter. Än idag går det att skapa bloggsidor, vilket dessutom är helt gratis (förutsatt att du använder en .wordpress domän).
Att komma igång med WordPress är enkelt och kräver heller ingen speciell konfiguration. Många webbhotell erbjuder dessutom one-click-installationer, vilket gör att du enkelt kan koppla ditt egenköpta domännamn till publiceringsverktyget med ett enda klick!
Något som också är bra med detta verktyg att du enkelt kan byta mellan olika templates för att ändra utseendet, skapa ditt alldeles egna utseende, samt installera olika tillägg bland mycket mer.
Det finns exempelvis gott om tillägg, eller plugins som det också heter, som förenklar ditt arbete med sökmotoroptimering.
Möjligheterna med WordPress är i princip oändliga och som nämnts tidigare kan verktyget användas för att bygga såväl bloggar och mindre sajter som komplexa webbshoppar. Vår egna webbplats är exempelvis byggd i WordPress och det är också det verktyg som vi använder när vi bygger snygga hemsidor till våra kunder.
Vill du få hjälp med utformningen av din nya webbplats? Ta då hjälp av oss på Adsight! Ring oss direkt på 08-6110071 eller dra iväg ett mejl till info@adsight.se för att ta del av våra kundcase.
Squarespace
Ett verktyg som verkligen vuxit i popularitet under de senaste åren, är Squarespace. Mycket tack vare dess aggressiva marknadsföring genom influencers, vilket bland annat Mediakix skrivit om.
På grund utav denna aggressiva marknadsföring har man framförallt blivit en go-to plattform för de som vill skapa personliga bloggar och portfolier. Det är också till dessa syften som jag tycker verktyget lämpar sig bäst.
Du kan enkelt komma igång med Squarespace och skapa din webbplats genom ”drag and drop” funktioner. Enkelt och smidigt för att skapa enklare hemsidor helt enkelt!
Joomla
Ett annat verktyg som framförallt används för att skapa och administrera lite större webbplatser, är Joomla. Verktyget innehåller en mängd olika funktioner och kan användas för att bygga en mängd olika typer av hemsidor.
Vid installation finner du allt det grundläggande som behövs på din sida, men detta byggs sedan ut med hjälp av moduler efter behov.
Shopify
Ytterligare ett CMS-system som vuxit i popularitet under de senaste åren, framförallt bland e-handlare, är Shopify. Verktyget är väldigt lättanvänt och innehåller en mängd olika funktioner som gör att du snabbt kan komma igång med din webbshop. Personligen skulle jag även vilja säga att det har stora likheter med WordPress, dock med skillnaden att det är anpassat till just e-handel.
Likt WordPress så är det mycket enkelt att komma igång med Shopify och det kräver inte heller någon speciell konfiguration. Du har också möjlighet att välja mellan olika templates för att ändra utseendet och installera olika tillägg. Det finns dessutom färdiga betalningslösningar installerade.
En del av våra kunder använder detta system och personligen har jag även använt det vid tidigare projekt. Med dessa erfarenheter jag bara bra saker att säga om detta publiceringsverktyg och jag kan verkligen rekommendera det för dig som ska skapa sin första e-handel!
Drupal
För dig som däremot vill bygga en större sajt, kan CMS-systemet Drupal vara ett bra alternativ. Verktyget ger dig nämligen väldigt goda möjligheter att anpassa din webbplats efter behov, men till skillnad från många andra system så är det mer komplext och kräver större erfarenhet.
Det är inte ett verktyg som du använder för att snickra ihop en bloggsida på fritiden, utan det lämpar sig bättre för större organisationer.
Umbraco
Likt många andra CMS-system på marknaden bygger Umbraco på så kallad open-source, vilket innebär att användare kan bidra till plattformen. Idag har man nästan en halv miljon användare som använder verktyget för såväl små som stora sajter.
Det har dock svårt att mäta sig med andra verktyg när det kommer till både flexibilitet och användarvänlighet. Överväger du att administrera din webbplats via Umbraco, rekommenderar jag istället att du tittar en extra gång på WordPress!
Episerver
Om du arbetar på en stor organisation och letar efter ett verktyg för att kunna administrera er webbplats, kan jag varmt rekommendera svenskutvecklade Episerver. Ett verktyg som är speciellt utvecklat för stora organsiationer med många användare.
Trots många valmöjligheter och komplexa lösningar erbjuder Episerver ett användarvänligt gränssnitt, vilket uppskattas i stora organisation där datorvanan kan variera stort från person till person.
Exempel på ytterligare publiceringsverktyg är:
- Mambo
- TYPOlight (numera Contao)
- TYPO3
- CushyCMS
- Sitevision
- ExpressionEngine
- Dynamix CMS
- SEOCMS
- BackNet
- Wix
- Jetshop
- Wikinggruppen
- Textalk
- Tictail
Hur väljer man rätt CMS-system?
Nu när du har bättre koll på några utav de alternativ som finns på marknaden, kanske du funderar över hur du egentligen går tillväga för att välja rätt publiceringsverktyg?
På detta finns tyvärr inget lätt eller generellt svar, utan det gäller att hitta det bästa publiceringsverktyget för just dina behov. För att ta reda på vilket verktyg som passar just dig, kan du fundera över följande:
- Vilken typ av webbplats ska du bygga?
- Hur många användare ska administrera webbplatsen?
- Vilken datorvana har användarna?
- Vilka krav ställer du på flexibilitet, tillgänglighet och användarvänlighet?
- Hur bra är verktyget ur ett SEO-perspektiv?
- Hur mycket pengar kan du spendera på verktyget?
- Kräver du några speciella funktioner?
Genom att fundera över ovanstående frågor och noga jämföra de olika verktygen, kommer du garanterat att hitta ett CMS som passar just dig och dina behov. Välj med omsorg och ta inte första bästa verktyg för att det är gratis eller billigt. Att välja någonting enbart utifrån priset är oftast en dålig idé!
Vi hoppas att du nu har bättre förståelse för vad ett publiceringsverktyg är, samt vilka alternativ det finns på marknaden. Ifall du vill få hjälp med att bygga din egna hemsida i WordPress, kan du med fördel ta hjälp av oss på Adsight! Ring oss på 08-6110071 eller skicka ett mejl till info@adsight.se.
Behöver du vår hjälp?
Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.