Behöver du vår hjälp?

Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?

Välformulerade produkttexter kan leda till både ökad försäljning och bättre positioner i sökresultaten. Jag tänkte därför dela med mig av sju tips som tar dina produktbeskrivningar till nästa nivå.

Produkttexter – en riktig guldgruva 

Numera upplever jag att de flesta e-handlare förstår varför det är så viktigt att skriva välformulerade och unika texter till varje produktsida. Å andra sidan kan det ändå vara värt att nämna det en gång till.

Jag brukar säga att produktsidorna är en riktig guldgruva för webbshoppar. På dessa har man nämligen möjlighet att arbeta med stora mängder text, förutsatt att man gör det på rätt sätt.

Genom att arbeta metodiskt och skapa välformulerade och unika texter för varje produkt, ökar nämligen dina chansen att attrahera rätt målgrupp, öka försäljningen och förbättra dina positioner i sökmotorerna.

Med andra ord en förhållandevis liten insats som kan ge betydande resultat för din e-handel. En riktig guldgruva, helt enkelt!

Hur skriver man en bra produktbeskrivning? 

Så, hur går man då tillväga för att skapa välformulerade texter som leder till ökad försäljning och bättre positioner i sökmotorerna? Nedan delar jag med mig av mina bästa tips för att lyckas med just detta:

1. Se till att varje text är unik 

Använd inte de beskrivningar som tillhandahålls av dina leverantörer. Att skriva unika texter för varje produkt är nämligen en förutsättning för att lyckas med ditt mål om ökad försäljning och bättre placeringar.

Unika beskrivningar är framförallt viktiga om du vill lyckas med sökmotoroptimering (SEO). Google och andra sökmotorer premierar nämligen unikt innehåll. Det kan också vara viktigt ur ett användarperspektiv – ta chansen att trycka på sådant som är viktigt för just dina kunder!

Vill du kontrollera om dina beskrivningar är unika? Då kan du använda det kostnadsfria verktyget Plagiarism Checker från Small SEO Tools. Klistra helt enkelt in din text och tryck sedan på ”Check Plagiarism”:

Plagiarism Checker

2. Använd samma sökord som dina besökare

När du skriver dina texter bör du också tänka på att använda samma sökord/nyckelord som dina besökare. Det vill säga de ord och fraser som de använder när de vill hitta produkter som du tillhandahåller.

Ett bra tips är att använda Sökordsplaneraren i Google Ads. Med hjälp av detta verktyg kan du nämligen hitta relaterade ord och fraser, bara genom att skriva in ditt produktnamn.

Öppna upp Google Ads och navigera sedan till Verktyg och inställningar > Planering > Sökordsplaneraren > Upptäck nya sökord. Skriv därefter in ditt produktnamn och klicka på ”Hämta resultat” för att få förslag på ord och fraser som används för att hitta produkter likt dina:

Hitta relaterade sökord till produkttexter

Tänk dock på att inte använda dessa ord och fraser allt för många gånger, då kan du råka ut för ”keyword stuffing”, vilket istället kan försämra dina positioner i sökmotorerna. Använd dem på ett naturligt sätt.

3. Undvik att bli allt för teknisk

Ett vanligt misstag är att man blir allt för teknisk när man utformar sina produktbeskrivningar, exempelvis genom att skriva saker som ”Med den snabbaste bildrutehastigheten någonsin har HERO kapacitet för 400+ IPS över intervallet 100–16 000 DPI med zero-utjämning

Fokusera istället på att lyfta fram produktens fördelar. Vad innebär dessa egenskaper för kunden? Hur kan de förbättra deras liv och vilka känslor kan de framkalla? Betona detta.

4. Se till att texten är lätt att läsa 

En produktbeskrivning som saknar underrubriker och styckesindelningar är svår att läsa. Den skapar en dålig användarupplevelse och ökar chanserna för att dina besökare ska gå till en konkurrent.

Säkerställ istället att din text är lätt att läsa. Använd underrubriker, korta stycken och även punktlistor. Det gör din text lättläst och ökar chanserna för att dina besökare ska ta sig igenom hela produkttexten och därigenom ta ett köpbeslut.

För att kontrollera huruvida läsvänlig din text är, rekommenderar jag att du använder det kostnadsfria verktyget Hemingway Editor. Klistra enkelt in din text och se hur läsvänlig den är. Du kan också ta hjälp av ev. förslag för att förbättra den ytterligare (se exempel i de färgglada rutorna till höger):

Hemingway Editor

5. Lämna inga frågetecken 

Tänk på att din beskrivning ska ge svar på alla frågor som dina besökare kan tänkas ha om produkten. Lämna inga frågetecken när det kommer till färger, storlekar, passform, olika varianter och liknande.

Minsta lilla avsaknad av information kan leda till att besökarna blir osäkra och avbryter sitt köp. I värsta fall kan de gå till en konkurrent som ger svar på alla deras frågor. Än en gång – lämna inga frågetecken!

6. Glöm inte dina USP:ar

Konkurrensen bland e-handlare är hård. Förutsatt att du inte säljer en unik produkt har konsumenterna många alternativ att välja på. Varför ska de ta beslutet att handla hos just dig?

Ge dem en anledning att sluta jämföra och genomföra köpet hos dig. Presentera dina USP:ar, vilka kan vara:

  • Fri frakt
  • Fria returer
  • Öppet köp
  • Säkra betalningsalternativ
  • Certifieringar som Trygg E-handel

Och liknande…

7. Låt dina kunder lämna recensioner

Detta tips är inte direkt kopplat till hur du skriver produktbeskrivningar, men det är ack så viktigt för att inte nämnas.

Genom att låta dina kunder recensera produkter skapas dynamiskt innehåll, vilket kan vara positivt för dina positioner i Google. Att läsa hur andra upplevt produkten ingjuter också förtroende och trygghet för potentiella kunder. Det kan hjälpa dem att ta ett köpbeslut.

Avslutningsvis 

Genom att skapa välformulerade, genomtänkta och unika produkttexter kan du öka både försäljningen och dina placeringar i sökmotorerna. Trots att det finns mycket att tänka på är insatserna jämförelsevis små, med tanke på de potentiella resultaten!

Jag hoppas att du använder ovanstående tips för att ta dina beskrivningar till nästa nivå. Behöver du däremot hjälp med detta, kan du med fördel vända dig till oss på Adsight – vi vet hur man skapar säljande produktbeskrivningar som genererar resultat.

Ring oss på 08-6110071 eller skicka ett mejl till info@adsight.se, vi ser fram emot att jobba med just dig.

Behöver du vår hjälp?

Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.

Stockholm

Oxtorgsgatan 4
111 57 Stockholm

Google Betyg
4.7
54 recensioner
×