Behöver du vår hjälp?
Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?
Men först – varför är bilderna så viktiga?
Det finns många anledningar till varför du ska optimera dina bilder. De kanske två främsta är däremot för att:
- Förbättra snabbheten på din webbplats
- Driva mer trafik via visuellt sök
Snabba laddningstider
Om du har följt vår blogg under en längre tid, är du troligtvis medveten om att snabba laddningstider är av största vikt för att lyckas med sökmotoroptimering (SEO). Anledningen? Google Speed Update.
Under sommaren 2018 meddelade Google att man börjat använda laddningstid som en rankningsfaktor även på mobila enheter. Något som inte var särskilt konstigt eftersom man i samband med detta gick över till ett mobile-first index.
Eftersom bilder är det enskilt största elementet som slöar ner laddningstiderna (på de flesta webbplatserna), finns det alltså mycket att vinna genom att optimera dessa.
Visuellt sök
Som tidigare nämnts är det också viktigt att du optimerar dina bilder för att driva in mer trafik via bl.a. visuellt sök. Efter introduktionen av Google Lens har användare nämligen möjlighet att göra sökningar med bilder istället för ord:
Jag har tidigare redogjort för varför visuellt sök kan vara nästa heta trend samt hur det skapar nya möjligheter för e-handlare.
För att fatta mig kort har visuellt sök, enligt min uppfattning, möjligheten att revolutionera hur människor använder sökmotorer i framtiden. Något som gör det viktigare än någonsin tidigare att optimera dina bilder för att därigenom kunna driva in mer trafik till din webbplats.
Sammanfattningsvis
För att lyckas med SEO både i dagsläget och inom den närmsta framtiden, gäller det att du lägger större vikt vid att optimera dina bilder för webben. Dels för att uppnå snabbare laddningstider, dels för att dra nytta av ett förändrat sökbeteende som potentiellt kan leda till fler webbplatsbesökare.
Trots detta är snabba laddningstider och visuellt sök, som tidigare nämnts, endast två av anledningarna till varför du bör satsa på bildoptimering. I mina ögon, de allra viktigaste.
Så gör du för att optimera dina bilder
Nu när du har bättre koll på varför du bör optimera dina bilder för webben, tänkte jag redogöra för hur du gör detta i praktiken:
1. Använd rätt filformat
Det allra första du bör tänka på är att använda rätt filformat för webben – JPEG eller PNG.
För vanliga fotografiska bilder är JPEG det självklara valet. Bilder som är sparade i detta format har en god färgåtergivning, rimlig kvalitet och förhållandevis liten filstorlek.
Om du å andra sidan har en grafisk bild med få färg, exempelvis en logotyp, eller om du önskar en transparent bakgrund, är PNG ett bättre filformat.
2. Tänk på hur du namnger dina filer
För att Google och andra sökmotorer ska kunna bilda sig en uppfattning om vad din bild föreställer, använder de sig bl.a. av filnamnet. Om än det är troligt att detta har blivit mindre viktigt efter introduktionen av Google Lens.
Det gäller därför att namnge dina filer på ett sätt som beskriver vad bilderna föreställer. Här kan det också vara fördelaktigt att inkludera sökord. Tänk också på att inte använda konstiga tecken eller bokstäver som ”!”, ”?”, ”%”, ”#”, ”å”, ”ä”, ”ö” och liknande.
3. Komprimera dina bilder
Jag har tidigare varit inne på att bilder kan försämra laddningstiden på din webbplats. Anledningen till detta är såklart på grund av deras filstorlek. Stora filer = långsammare laddningstider.
För att minska filstorleken på dina bilder, kan du med fördel komprimera dem med hjälp av verktyg som TinyJPG. Något som gör att storleken blir mindre samtidigt som bildens kvalitet påverkas minimalt.
4. Använd alt-texter
På samma sätt som du bör namnge dina filer på ett beskrivande sätt, bör du göra detsamma för alt-texterna. Genom att lägga till alt-texter som beskriver dina bilder, kan du hjälpa sökmotorerna (och vissa användare) att förstå vad den föreställer och handlar om.
5. Lägg till strukturerad data
Genom att inkludera strukturerad data kan Google visa dina bilder som rich search results, vilket kan hjälpa dig att få ökad synlighet och mer trafik. I dagsläget stödjer Google Images strukturerad data på:
Om du driver en e-handel och vill optimera dina bilder för visuellt sök, kan du även tänka på att:
- Använda bilder av hög kvalitet
- Ladda upp flertalet produktbilder, allra helst från olika bilder
- Lägga till en sitemap för bilder
Ett annat tips är kolla in Googles riktlinjer för bilder.
6. Lägg till en sitemap för bilder
Har du många bilder på din webbplats? Kanske bilder i tusentals, vilket inte inte är särskilt ovanligt för e-handlare? Då kan det vara fördelaktigt att lägga till en sitemap för bilder.
Avslutningsvis
Jag hoppas att du nu har bättre förståelse för varför du ska optimera dina bilder för webben samt hur du går tillväga för att lyckas med detta i praktiken.
Behöver du däremot hjälp med bildoptimeringen, kan du med fördel vända dig till oss på Adsight. Ring oss på 08-6110071, skicka ett mejl till info@adsight.se eller använd kontakta oss-funktionen nedan – vi ser fram emot att jobba med just dig!
Behöver du vår hjälp?
Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.