Behöver du vår hjälp?

Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?

Ett nyckelord för oss handlar om att hitta ett sökord som på något sätt kan bidra till era affärsmål. Om man inte tänker på sökmotoroptimering (SEO) 24h om dygnet (som vi gör) så innebär ett nyckelord en summering på vad texten kommer handla om. Lite som en H1-titel om du frågor oss. Varför är det då så viktigt att hitta rätt nyckelord? Det ska vi gå igenom i det här inlägget samt berätta hur du kan hitta nyckelord som kan generera trafik månad efter månad och år efter år.

Nyckelordet som vinner

Det vi fokuserar på när vi letar upp sökord som vi vill optimera är att nyckelorden ska ha en synergi mellan så mycket sökningar möjligt, så relevant till företagets mål som möjligt och så låg organisk konkurrens som möjligt. Sökningar måste ordet ha för att kunden ska få någon trafik. Så enkelt är det.

Nyckelorden måste ha relevans till företaget och på något vis kopplat till ett affärsbeslut (t.ex. hjälp med altan osv). Annars finns det risk att man går för brett och att man träffar på för mycket brus i sin trafik. Det måste även vara rätt konkurrens på nyckelordet. En optimering handlar delvis om att knuffa ner ett annat företag och då är det otroligt viktigt att det finns möjlighet för det specifika företaget att göra det. Vi pratar ofta att hitta ord med så låg konkurrens som möjligt.

Andra bra verktyg för att hitta sökord och sökfraser

Om man har köpt trafik genom Google Adwords ett tag och samtidigt spårat sin trafik med konverteringar kan man även använda den här statistiken för att hitta bra nyckelord. Även om den vanliga träfflistan inte har samma beteende som Google Adwords är det dumt att blunda för detta.

En annan sak man kan identifiera är vilka sökord era konkurrenter får organisk trafik från. Låt säga att er konkurrent får 10 000 besökare varje månad. Då kan vi identifiera vilka sökord som genererar den trafiken.

Om man vill göra det själv?

Sökningar/mån: Ett bra sätt att starta är att använda gratisprogrammet sökordsplaneraren från Google. Där kan ni få en uppskattning på antalet sökningar/mån och även i specifika länder om ni önskar det.

Googles Sökordsplanerare

Relevans till företaget: Fråga er själva vilka affärsmål ni har och försök tänka till ett steg längre. Är det relevant för ert företag att synas på nyckelordet ”kläder”. Det är väldigt brett och kan vara svårt att lyckas på den sökfrasen. Däremot kanske ”kläder online” ligger närmare er verksamhet?

Så låg konkurrens som möjligt: Den här kan vara svårare att identifiera om man ska göra arbetet själv. Det finns flera SEO-verktyg där ute som man kan betala för som enkelt gör det här jobbet för dig. Det finns dock några saker som man kan identifiera själv.

Vad händer när du söker? Är det någon som köper/budar sökordet genom Google Adwords. Om det är fullproppat med annonsörer brukar det innebära att det inte superlåg konkurrens. Den andra saken du kan göra är att skanna igenom sökresultatet och se vilka som befinner sig där. Är det PDF-filer och gammalt innehåll kan det vara enklare att lyckas med sitt nyckelord.

Om ni behöver hjälp med att hitta era sökord/sökfraser/nyckelord för er optimering finns vi på Adsight till hands. Vi kan hjälpa er i starten eller från start till mål, ni bestämmer! Ring oss på 08-6110071 eller skicka ett mejl till info@adsight.se för att ta del av våra kundcase.

Behöver du vår hjälp?

Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.

Stockholm

Oxtorgsgatan 4
111 57 Stockholm

Google Betyg
4.7
54 recensioner
×