Behöver du vår hjälp?
Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?
Tips för att nå ut som fastighetsmäklare
Nedan följer en handfull digitala marknadsföringsstrategier som mäklare kan använda för att attrahera nya kunder, men också för att hitta spekulanter till sina bostadsobjekt:
1. Lokal närvaro via Google My Business
Google My Business, även kallat GMB, är ett kostnadsfritt verktyg som hjälper dig att synas i sökmotorn Google. Dels kan du synas när någon söker efter ditt varumärke:
Men också när någon söker efter en mäklare på din ort:
Genom att lägga till ditt företag på GMB har du möjlighet att synas med ditt företagsnamn samt visa upp uppgifter som:
- Adress
- Öppettider
- Recensioner
- Telefonnummer
- Länk till din webbplats
Något som med andra ord ger dig goda möjligheter att skapa en lokal närvaro och därigenom ge kunderna fler sätt att nå dig. Fler möjligheter till kommunikation betyder fler möjligheter till intäkter.
En annan fördel med Google My Business är att du har möjlighet att publicera inlägg, vilka kan användas för att marknadsföra dina objekt.
Sätt igång och skapa ditt konto på Google My Business.
2. Köpta annonser via Google Ads
Ett annat tips som kan användas för att nå ut till både köpare och säljare, är att annonsera via Google Ads. Något som dels gör att du kan synas med textannonser i sökmotorerna:
Men också via displayannonser, d.v.s. bildannonser som kan synas på någon av de miljontals webbplatser som finns i Googles Display-nätverk. Något som exempelvis kan se ut på följande sätt:
För att lära dig mer om marknadsföring via Google Ads, kan du med fördel kika in våra tidigare artiklar inom ämnet:
- Nybörjarguide: Google Ads (tidigare Adwords)
- Så lyckas du synas genom att annonsera på Google
- 7 skrämmande misstag i Google Ads
- Google Ads rullar ut uppdatering i det tysta
- Displayannonsering – vad är det?
3. Inspirera och utbilda
Något annat som du kan göra för att stärka ditt varumärke och även attrahera såväl köpare som säljare, är att inspirera och utbilda dem. Låt mig berätta mer om vad jag menar med detta!
En bostadsaffär är bland de största affärerna man gör i sitt liv. Såväl köpare som säljare har många funderingar på allt som rör besiktningar till kontraktsskrivning, styling av bostaden och allt där emellan.
Om du kan inspirera och utbilda dem inom dessa områden, är chansen stor att de väljer att köpa eller sälja sin bostad via just dig. En annan stor fördel är att det ger dig möjligheten att arbeta med sökmotoroptimering (SEO), d.v.s. Googles organiska träfflista:
Med andra ord är det alltså ytterligare ett sätt att få potentiella kunder att hitta till just dig och ditt företag. Som exempel görs det drygt 3000 sökningar / månad på ordet ”kontantinsats”. Genom att skriva och publicera en artikel som handlar om detta på din sajt, har du också möjlighet att synas när folk letar efter just detta!
4. Marknadsföring via sociala medier
Ett av dem bästa sätten att marknadsföra och få dina objekt sålda, är att låta marknadsföra dem via sociala medier. Något som exempelvis kan se ut på följande sätt:
Att sociala medier har blivit ett användbart verktyg för många mäklare bekräftas också i en undersökning som genomförts av Blocket, i vilken åtta av tio mäklare uppger att de använder sociala medier i sin tjänst.
Avslutningsvis
Där har du det – mina fyra bästa marknadsföringstips för mäklare. Förhoppningsvis kan du använda dessa för att förbättra din digitala närvaro och därigenom få in nya kunder samt sälja befintliga objekt.
Behöver du däremot hjälp med detta? Då är du varmt välkommen att vända dig till oss på Adsight!
Ring oss på 08-6110071, skicka ett mejl till info@adsight.se eller använd kontakta oss-funktionen nedan – vi ser fram emot att hjälpa just dig och ditt företag.
Behöver du vår hjälp?
Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.