Behöver du vår hjälp?

Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?

Det finns en mängd olika sätt som du kan marknadsföra och driva mer trafik till din hemsida. I denna artikel tänkte jag därför dela med mig av sju metoder som du kan använda för att stärka din digitala närvaro. 

Metoder för att driva mer trafik till din hemsida

Så, hur gör man då för att marknadsföra och driva mer trafik till sin webbplats? Nedan delar jag med mig av sju smarta och kostnadseffektiva sätt som du kan använda för att lyckas med just detta:

Google My Business

Ett av de allra enklaste sätten att komma igång och driva mer trafik till sin hemsida, är via Google My Business. Ett kostnadsfritt verktyg som gör det möjligt att synas när folk gör sökningar efter ditt företagsnamn på Google:

Google My Business

Men också när de gör sökningar efter lokala företag som tillhandahåller produkter och tjänster likt dina:

Lokala företag i Googles sökresultat

Att komma igång och synas på detta sätt är, som tidigare nämnts, enkelt. Det enda du behöver göra är att navigera till Google My Business, skapa ett konto och därefter följa de instruktioner som ges.

Google Ads

Något annat du kan göra för att marknadsföra och driva mer trafik till din hemsida, är att skapa annonser via Google Ads. Möjligheterna med detta annonsverktyg är många. Dels har du möjlighet att synas via textannonser när folk gör särskilda sökningar på Google:

Textannonser mäklare

Men också via så kallade banner-/displayannonser, vilka kan synas på någon av de miljontals webbplatser som ingår i Googles Display-nätverk:

Displayannonsering mäklare

Utöver text- och displayannonser har du dessutom möjlighet att marknadsföra ditt företag och din webbplats på andra ställen, däribland Gmail och Youtube. Möjligheterna är, som tidigare nämnts, minst sagt många!

För att lära dig mer om hur du kan komma igång med denna typ av marknadsföring, kan du med fördel läsa våra tidigare artiklar inom ämnet:

Du kan också sätta igång med annonsering själv genom att skapa ett konto på Google Ads.

Sökmotoroptimering (SEO)

Om du inte vill betala för att synas med köpta annonser på Google, kan du istället satsa på sökmotoroptimering (SEO). Något som syftar till att förbättra din synlighet bland deras organiska sökresultat och därigenom driva mer trafik till din hemsida:

Organisk träfflista Google

Att komma igång och arbeta med sökmotoroptimering kräver både tid och engagemang från din sida, förutsatt att du inte tar hjälp av en SEO-byrå eller en SEO-konsult.

Anledningen till detta är för att Google använder sig av tusentals olika rankningsfaktorer, vilka avgör din position bland de organiska sökresultaten. För att lyckas klättra till toppen gäller det, i korta drag, att du optimerar din sajt för fler faktorer än dina konkurrenter.

För att lära dig mer om detta ämne, kan du med fördel läsa våra artiklar om sökmotoroptimering (SEO).

Youtube

Förutom att skapa och marknadsföra annonser på Youtube (via Google Ads) kan du såklart publicera videoklipp direkt på plattformen. Ett ypperligt sätt att nå ut till en ny målgrupp och även hänvisa dessa till din webbplats. Något som exempelvis kan göras via beskrivningen i videoklippen:

Beskrivning i Youtubeklipp

Detta är däremot inte den enda fördelen med att publicera filmer på Youtube. Under de senaste åren har nämligen dessa fått allt större utrymme bland Googles sökresultat:

Videoklipp i sökresultat

Vilket såklart innebär större möjlighet för dig att synas och driva mer trafik till din hemsida!

Facebook

Om du vill komplettera dina marknadsföringsinsatser på bl.a. Google och Youtube med andra åtgärder, kan du med fördel vända dig till sociala medier som Facebook. Här kan du dels försöka att nå ut organiskt eller också med hjälp av köpta annonser:

Marknadsföring i sociala medier för mäklare

För att lära dig mer om hur du kan nå ut organiskt, rekommenderar jag dig att kika in vår tidigare artikel ”Så får ditt företag fler följare på Facebook”. Tips relaterade till köpt annonsering på plattformen hittar du i vår nybörjarguide för annonsering via sociala medier.

Instagram

Facebook är däremot inte det enda sociala mediet som kan användas för att marknadsföra och driva mer trafik till din hemsida. Även Instagram, vilka numera ägs av Facebook, kan användas för ändamålet!

Precis som på Facebook kan Instagram användas för att nå ut både organiskt och via köpta annonser. Vad som är fördelaktigt är att Instagram har en mängd smarta funktioner som gör det möjligt att driva mer trafik och öka försäljningen på din webbshop.

Bland annat har man en shopping-funktion, vilken låter dig tagga upp bilder med direktlänkar och pris på produkter. Något som kan se ut på följande sätt:

Instagram shopping exempel

Bild från themanifest.com

Vill du lära dig mer om hur du kan marknadsföra ditt företag på Instagram? Läs då våra tidigare artiklar:

LinkedIn 

Det sista sociala mediet som jag skulle vilja rekommendera är LinkedIn. En plattform som under senaste år blivit allt mer populär för att skapa nya affärer online.

Likt de flesta sociala medie-plattformar kan även LinkedIn användas för att synas både organiskt och via köpta annonser. För att lära dig mer om det sistnämnda, kan du med fördel kika in vår tidigare artikel ”LinkedIn annonsering – hur annonserar man på LinkedIn?”.

Avslutningsvis 

Där har du det – sju olika sätt som du kan använda för att marknadsföra och driva mer trafik till din webbplats. Jag hoppas att du kan nyttja dessa för att förbättra din digitala närvaro och skapa nya affärer!

Önskar du däremot hjälp med detta, är du varmt välkommen att vända dig till oss på Adsight.

Genom åren har vi haft nöjet att hjälpa några av Sveriges främsta företag att förbättra sin digitala närvaro. Nyfiken på hur det gått? Kolla då in våra kundcase.

Ring oss på 08-6110071, skicka ett mejl till info@adsight.se eller använd kontakta oss-funktionen nedan – vi ser fram emot att hjälpa just dig och ditt företag.

Behöver du vår hjälp?

Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.

Stockholm

Oxtorgsgatan 4
111 57 Stockholm

Google Betyg
4.7
54 recensioner
×