Behöver du vår hjälp?
Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?
Så kan du marknadsföra din fysiska butik
I en tid då allt fler väljer att handla på nätet, kan det verka som en omöjlig uppgift att som fysisk butik konkurrera med e-handlarna. Och visst kan det vara utmanande. Å andra sidan kan du även dra nytta av de digitala kanalerna för att få fler besökare till din fysiska butik.
Nedan följer därför mina tre bästa tips på hur du kan marknadsföra din butik på nätet:
1. Jobba med adresstillägg
Google är en av de viktigaste källorna för folk som är på jakt efter nya produkter att köpa. Som exempel görs det fler än 50 miljoner sökningar på Google, varje dag. Och då enbart i Sverige.
Potentialen att nå ut till konsumenter som letar efter just dina produkter är således enorm. För att lyckas med detta kan du bl.a. arbeta med köpta textannonser via Google Ads, vilket gör det möjligt att synas när användare aktivt söker efter produkter likt dina:
För att locka konsumenter till din butik kan du med fördel arbeta med adresstillägg i Google Ads. Något som gör det möjligt att visa var din butik finns samt vilka öppettider den har:
För att lägga till ett adresstillägg i dina textannonser gör du på följande sätt:
2. Skapa ett konto på Google My Business
Något annat du kan göra för att marknadsföra din butik och locka folk till att besöka den, är att skapa ett konto på Google My Business, även kallat GMB.
Genom att skapa en företagsprofil på GMB, har du möjlighet att lägga till följande information om din butik:
- Adress
- Öppettider
- Telefonnummer
- Hemsida
- Bilder
- Recensioner
Information som sedan kan bli synlig när personer söker efter ditt företag:
Eller också efter de produkter du tillhandahåller:
3. Marknadsföring via sociala medier
Sist men inte minst rekommenderar jag dig att satsa på marknadsföring via sociala medier såsom Facebook och Instagram. Även här finns det många sätt att hänvisa potentiella kunder till din butik.
Ett bra sätt är exempelvis att locka med rabatterade priser och erbjudanden för de som väljer att handla i din butik.
Ta hjälp av Adsight
Jag hoppas att du nu har bättre koll på hur du kan marknadsföra din butik via digitala kanaler, och därigenom få fler besökare och ökade intäkter.
Önskar du däremot hjälp med detta, kan du med fördel vända dig till oss på Adsight. Genom åren har vi hjälpt hundratals företag med digital marknadsföring. Nyfiken på resultatet? Kolla då in våra kundcase.
Ring oss på 08-6110071, skicka ett mejl till info@adsight.se eller använd kontakta oss-funktionen nedan – vi ser fram emot att hjälpa just dig och ditt företag.
Behöver du vår hjälp?
Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.