Behöver du vår hjälp?

Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?

Link building, eller länkbygge som det ibland kallas på svenska, är en av de viktigaste faktorerna för att lyckas med sökmotoroptimering (SEO). I denna artikel kommer vi därför att fördjupa oss i ämnet och berätta om hur du kan börja attrahera länkar och ta dig till toppen av sökmotorerna redan idag. Häng på!

Innehåll

Kapitel 1: Link building – Konsten att attrahera länkar

Kapitel 2: Bra och dåliga länkar

Kapitel 3: Strategier för att attrahera länkar

 

Kapitel 1: Link building – Konsten att attrahera länkar

Innan vi djupdyker i olika strategier och andra användbara tips, tänkte vi börja med att reda ut vad link building är och varför det är viktigt inom SEO.

För att kortfattat beskriva link building så handlar det om att attrahera länkar från andra webbplatser. Det räcker dock inte med att attrahera länkar från vilka webbplatser som helst. För att uppnå bästa möjliga effekt så gäller det att få andra trovärdiga webbplatser att länka till din webbplats. Men varför är då detta så viktigt?

Länkar är framförallt viktigt av två anledningar:

  • De kommer att hjälpa dig att få bättre placeringar i Google
  • De kommer att hjälpa dig att få mer hänvisningstrafik

Vi har tidigare publicerat ett inlägg som handlar om hur du kan synas på Google. Där förklarar vi mer djupgående hur sökmotorerna fungerar och hur länkar kommer att hjälpa dig att få bättre placeringar i Google och andra sökmotorer. Jag ska dock försöka förklara det kortfattat:

Tänk på antalet länkar som antalet röster i ett val. Ju fler röster ett parti har desto mer inflytande får dem. Detsamma gäller länkar. Ju fler länkar en webbplats har desto bättre placeringar får dem i sökmotorerna.

Om du inte är medveten om det sedan innan så finns det tusentals olika rankningsfaktorer som avgör dina placeringar i sökmotorerna (läs mer om detta i vår SEO-guide). Din webbplats står eller faller alltså inte enbart beroende av antalet länkar du har, men det är helt klart en av de viktigaste rankningsfaktorerna.

Genom länkar från andra webbplatser så kan du dock även få mer hänvisningstrafik till din webbplats. Anledningen till att länkarna uppfanns från första början var att kunna skicka dig till sidor du kanske tycker om. Se därför till att försöka attrahera länkar från webbplatser som kan generera relevant trafik till din sajt.

 

Kapitel 2: Bra och dåliga länkar

Som vi nämnde i föregående kapitel så räcker det inte med att enbart attrahera länkar från olika webbplatser. Men vad kännetecknar egentligen bra och dåliga länkar? Och varför spelar de roll?

När det kommer till länkbyggande så kan två olika scenarier utspela sig:

1. Du attraherar bra och högkvalitativa länkar, vilket gör att du kan se din webbplats segla upp till toppen av sökmotorerna.

2. Du attraherar dåliga länkar, vilket gör att Google och andra sökmotorer istället kan straffa dig med dåliga placeringar.

Alternativ nummer ett är alltså vad du alltid bör eftersträva när det kommer till länkbyggande. Så här tar du reda på om det är bra eller dåligt att försöka attrahera länkar från en webbplats:

PageRank / Page Authority / Trustflow

Varje webbplats (och webbsida) har ett värde, så kallad PageRank, som avgör hur pass kraftfull den är. Ju högre värde ju kraftfullare är webbplatsen och ju mer kommer också en länk från en sådan sajt påverka dina placeringar. Anledningen till detta är att en kraftfull webbplats delar med sig en del av kraften till dig.

För att kontrollera hur pass kraftfull en webbplats eller webbsida är kan du använda dig av olika verktyg som:

Ett bra tips är att ladda ner Majestics kostnadsfria plug-in, Majestic Backlink Analyzer, till Google Chromes webbläsare. När detta tillägg väl är nedladdat till din webbläsare kan du enkelt gå in på vilken webbplats eller webbsida som helst och kontrollera hur pass kraftfull de är:

Trust flow SEO

Webbplatsens relevans

Idag räcker det dock inte med att enbart få länkar från kraftfulla webbplatser. Allra helst ska de även vara relevant och närbesläktade med din bransch eller det din webbplats handlar om.

Om du exempelvis driver en sajt där du delar med dig av smarriga recept och får en länk från en kraftfull webbplats som säljer kontorsmaterial, kommer denna inte att vara lika bra som om den kom från en nära besläktad bransch eller ämne. Det skulle exempelvis vara bättre att få en länk från ett bageri, en leverantör av råvaror eller en e-handel som säljer köksredskap.

 

Kapitel 3: Strategier för att attrahera länkar

När du har bättre förståelse för vad länkbygge handlar om, samt vad som kännetecknar en bra och dålig länk, tänkte vi nu dela med oss av olika strategier som du kan använda för att börja attrahera länkar till din webbplats.

Förstklassiga länkar med hjälp av bra innehåll

Tro det eller ej men av de enklaste och bästa sätten att attrahera förstklassiga länkar till din webbplats är att skriva bra innehåll. Men vad är egentligen bra innehåll?

Beroende på vad du sysslar med och hur din målgrupp ser ut så bör innehållet också anpassas efter det. Ett bra första steg är alltså att lära känna din målgrupp och se vad de gillar för innehåll. Det finns dock tre olika typer av innehåller som generellt sett tenderar att attrahera många länkar:

Multimedia

Multimedia och visuella tillgångar är en typisk form av innehåll som brukar attrahera mycket länkar. Det kan bland annat handla om unika:

  • Bilder
  • Diagram
  • Infographics

Det viktiga är att skapa unika visuella tillgångar som tilltalar din målgrupp. Genom detta skapar du enkelt mervärde för dina besökare, vilket gör det mer troligt att dem delar med sig av det. När någon väl har delat med sig av din bild, diagram eller infograph så kan du enkelt göra en ”reverse image search” på Google och ta reda på vilka webbplatser som har delat med sig av den. Om du hittar en kraftfull webbplats som delat med sig av din bild, kan du enkelt kontakta dem och be om länk.

Undersökningar

Innehåll som avslöjar nya data från branschstudier, undersökningar eller riktiga efterforskningar har en tendens att attrahera många länkar. Anledningen till detta är att folk älskar att dela med sig av statistik och data. När de väl gör det så länkar de också till dig eftersom de vill dela med sig av sin källa.

Djupgående artiklar och guider 

Att producera djupgående artiklar och guider inom ett specifikt ämne är kanske den bästa typ av innehåll du kan skapa. Faktum är att du läser en djupgående guide i detta nu.

Anledningen till att denna typ av innehåll är så pass effektivt är att du får med en väldigt stor mängd information på ett och samma ställe. Detta gör att din webbplats är ”the-go-to-place” när det kommer till information om det ämnet. Eftersom din guide är så pass hjälpsam så brukar många vilja dela med sig av den.

Ett stort plus med att skapa dessa djupgående artiklar är att de inte bara är bra när det kommer till länkbyggande, utan även för att förbättra dina placeringar i sökmotorerna.

Attrahera länkar genom gästframträdanden

En annan strategi som fungerar alldeles utmärkt när det kommer till att attrahera länkar är gästframträdanden. Detta kan exempelvis vara ett gästinlägg på en populär blogg som skriver om samma ämne som du, men det kan också vara ett gästframträdande i en populär podcast.

Du har troligtvis redan bra koll på vilka webbplatser och podcasts som är populära inom ditt ämne. Det enda du behöver göra är att kontakta dem, berätta om dig själv, varför du gillar deras webbplats och varför du vill skriva ett gästinlägg. Det kan exempelvis vara genom att bistå med expertis inom ett visst område som dem inte skrivit om tidigare.

Även om detta tillvägagångssätt är framgångsrikt för många så bör du förbereda dig på en hel del ”nej tack”. Om du kontaktar 15-20 olika webbplatser kanske du får svar från 1-2 som nappar på ditt erbjudande.

Hitta ”sannolika länkar” 

Denna strategi liknar den föregående och går kort och gott ut på att hitta webbplatser som sannolikt vill länka till dig. För att hitta dessa webbplatser finns en mängd olika tillvägagångssätt, men detta är den mest effektiva:

  1. Börja med att söka på ditt nyckelord i Google.

Hitta länkar SEO

  1. Välj det första resultatet som dyker upp och lägg in det i ett länkanalysverktyg. På Adsight använder vi oss utav SEMrush, men det finns en mängd andra verktyg såsom Ahrefs. Klicka sedan på ”Backlink Analytics” i panelen till vänster.

Backlink Analytics

  1. Därefter ser du exakt vilka som länkar till denna sajt och det är också dessa webbplatser som sannolikt vill länka till dig.

PS! använd dig utav tipsen i kapitel 2 för att ta reda på vilka länkar som är potentiellt bra respektive dåliga.

När du väl har hittat en webbplats som du vill få en länk ifrån är det dags att kontakta dem. Försök att hitta en personlig e-postadress till den som är ansvarig för sidan. Undvik helst kundtjänst, info-adresser och kontaktformulär eftersom du sällan får något svar från dessa.

Nästa steg är att kontakta dem. Likt föregående strategi så får du räkna med att kontakta många webbplatser och personer innan någon nappar på ditt förslag. För att underlätta denna process så rekommenderar vi att du skapar ett manuskript som enkelt kan anpassas efter de olika mottagarna. På så sätt blir det mer personligt, vilket också ökar chanserna att någon vill ge länka till din webbplats.

Här är ett bra exempel av ett manuskript som enkelt kan anpassas efter mottagare:

Hej [Namn],

Jag kom precis över din artikel [Artikelnamn] som handlar om [Ämne]. Väldigt bra läsning, speciellt stycket som handlade om [Något specifikt i artikeln].

Jag har precis sammanställt en guide som handlar om [Ämne]: [URL]. Något som är relevant till er målgrupp och webbplats, samt ett bra komplement till din artikel. Du får gärna använda och länka till min guide om du håller med.

Hur som helst, fortsätt med detta fantastiska arbete som du gör med [Namn på hemsida]!

Med vänliga hälsningar,

[Ditt namn]

Link Recalamation/Länkåtervinning

Den allra sista strategin vi kommer att gå igenom kallas för Link Reclamation eller länkåtervinning på svenska. Denna metod går kort och gott ut på att hitta webbplatser som redan nämnt dig i deras innehåll utan att ha lämnat en länk. Länkar som du rättvist förtjänar.

Använd Google Alerts

Om någon nämner ditt namn, företagsnamn eller din webbplats så bör de också länka till dig. Något som tyvärr inte alltid är fallet. Med hjälp av Google Alerts kan du enkelt hålla koll på vilka som nämner ditt namn. Varje gång du ser att någon nämner ditt namn utan att lämna en länk så kan du enkelt kontakta dem och fråga om de inte kan lägga till en. Något som de flesta brukar göra.

Länkåtervinning med hjälp av Google Alerts

 

Avslutningsvis

Vi hoppas nu att du har bättre förståelse för vad link building handlar om, vilka länkar som är bra respektive dåliga, samt hur du går tillväga för att attrahera bra länkar som tar dig till toppen av sökmotorerna!

Behöver du hjälp att optimera din närvaro i sökmotorerna? Ta då hjälp av oss på Adsight! Ring oss på 08-6110071 eller skicka ett mejl till info@adsight.se för att ta del av våra kundcase.

Behöver du vår hjälp?

Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.

Stockholm

Oxtorgsgatan 4
111 57 Stockholm

Google Betyg
4.7
54 recensioner
×