Behöver du vår hjälp?
Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?
Innehåll har kommit att bli en av de viktigaste metoderna för att skapa en digital närvaro och attrahera nya kunder. I denna artikel tänkte jag därför berätta mer om hur du kan komma igång och arbeta med innehållsmarknadsföring.
Vikten av en digital närvaro
Under de senaste åren har ”retail-döden” blivit ett familjärt uttryck. Huruvida det stämmer eller inte får du däremot bilda dig en egen uppfattning om. En sak är däremot säker – de företag som vill hänga med i digitaliseringens fotsteg, skapa nya affärer och behålla sin konkurrenskraft på marknaden måste skapa en digital närvaro.
Ett påstående som även stöds av nedanstående statistik:
- Mer än 5 miljoner svenskar kollar Facebook dagligen.
- Bara på Google görs det över 55 miljoner sökningar varje dag.
- 90% av ungdomarna mellan 12–15 år kollar på Youtube dagligen.
- Den genomsnittliga svensken spenderar mer än en timma om dagen på sociala medier.
- I princip samtliga individer i åldrarna 12–65 år använder internet.
Om dessa siffror inte får dig att inse hur viktigt det är att synas på nätet, vet jag inte vad som gör det.
Hur kommer innehåll med i bilden?
För att skapa en god närvaro på nätet krävs det en tydlig digital strategi. En strategi som kan omfatta en mängd olika tillvägagångssätt. Allt ifrån sökmotoroptimering (SEO) till innehållsmarknadsföring.
Personligen anser jag dock att båda dessa metoder behöver varandra. Det går alltså inte att arbeta med SEO om du inte arbetar med innehåll. På samma sätt som det inte går att arbeta med innehåll om du inte arbetar med SEO. Verkar det krångligt? Låt mig förklara.
För att synas på Google och lyckas få bra positioner i SERP:en finns det tusentals olika rankningsfaktorer att ta hänsyn till. Du hittar en del av dem i vår SEO-guide. Två av de främsta är däremot innehåll och länkar.
Detta är också någonting som vi på Adsight lagt märke till. Därav är innehåll en av de främsta metoderna vi använder för att positionera oss bra i olika sökmotorer. Genom att kontinuerligt publicera innehåll i vår kunskapsbank har vi under föregående år lyckats öka vår organiska trafik med drygt 200%, vilket också har resulterat i otaliga nya affärer.
Utöver detta har vi även lyckats knipa en förstaposition på sökordet ”SEO”, vilket utan tvekan är det mest konkurrensutsatta ordet inom vår bransch. Bara denna sida har under det gångna året genererarat tusentals nya besökare till vår webbplats.
Sammanfattningsvis är alltså innehåll en viktig del av sökmotoroptimering. Det är däremot också en essentiell del för att lyckas i andra marknadsföringskanaler. Låt oss därför kika närmare på grunderna i innehållsmarknadsföring.
Grunderna i innehållsmarknadsföring
I grund och botten handlar innehållsmarknadsföring – även känt som content marketing – om att skapa engagerande och högkvalitativt innehåll som är till nytta för kunderna. I takt med att kunderna blir både kräsnare och mer medvetna är detta någonting som blir allt viktigare.
Det räcker inte längre med att spendera några tusenlappar på displayannonsering och hoppas på det bästa. Dagens konsumenter kräver mer. De kräver att du ger dem någon form av mervärde.
Det är också just detta som content marketing handlar om. Att skapa engagerande innehåll som är relevant och mervärdesbringande för din målgrupp. Hur detta sker beror däremot på din strategi och målgrupp. Innehållet kan bland annat bestå av:
- En blogg
- En tidning
- En video
- En marknadsundersökning
- En infographic
- En podcast
- Ett nyhetsbrev
Så kommer du igång med content marketing
När du väl har bestämt dig för att satsa på innehållsmarknadsföring saknar bara det viktigaste – utförandet. Nedan tänkte jag därför gå igenom hur du kommer igång med content marketing steg-för-steg:
1. Börja med att skapa en innehållsstrategi – För att kunna veta vilken typ av innehåll som ska skapas och publiceras, gäller det att först utforma en innehållsstrategi. Ett bra första steg är att fundera på vilken målgrupp du vill attrahera. Är det:
- Nyblivna föräldrar?
- Sportintresserade män över 30 år?
- Ungdomar som är intresserade av Battle Royale spel?
- Modeintresserade tjejer mellan 15–20 år?
- Miljömedvetna kvinnor i 40-årsåldern?
Beroende på detta är det enklare att veta vilken typ av material som engagerar och vilket språk som bör användas. För att innehållet ska få önskad genomslagskraft gäller det dock att knyta det till ett specifikt sökord/nyckelord. Åtminstone om du vill synas på Google.
För att veta vilka sökord du bör satsa på gäller det att genomföra en sökordsanalys. Hur du gör en sådan kan du läsa mer om i vår tidigare artikel ”Så genomför du en sökordsanalys”.
2. Planera framställning och publicering – När du väl vet vilken typ av innehåll som bör skapas, gäller det bara att bestämma vem som ska sköta framställningen av detta, när det ska ske och vart det ska publiceras.
Ett tips är att tilldela ansvaret till en individ. En individ som har tiden och kunskapen som uppdraget kräver. Arbetet med innehållsmarknadsföring måste nämligen ske kontinuerligt. Det går inte att publicera ett blogginlägg i kvartalet och tro att det ska ge önskad effekt.
PS! I en artikel på Företagande.se har jag tidigare berättat hur du kan låta kunderna sköta din innehållsmarknadsföring.
Avslutningsvis
De företag som vill hänga med i digitaliseringens fotsteg, skapa nya affärer och behålla sin konkurrenskraft på marknaden måste skapa en digital närvaro. En viktig pusselbit för att uppnå detta mål är arbetet med innehållsmarknadsföring.
Behöver du professionell hjälp för att nå en digital närvaro, kan du med fördel ta hjälp av oss på Adsight. Ring oss på 08-6110071 eller skicka ett mejl till info@adsight.se, välkommen.
Behöver du vår hjälp?
Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.