Behöver du vår hjälp?

Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?

Det är av största vikt att din hemsida är användarvänlig och anpassad efter dina kunder – dels för kunderna själva men också för sökmotorer som Google. För att säkerställa detta bör du låta göra en analys av den. Något som det finns många olika tillvägagångssätt för. I denna text kommer vi presentera hur du kan analysera din hemsida och få ut det mesta av den.  

Vad betyder det att göra en analys av en hemsida?

Att analysera en hemsida innebär att du använder dig av olika metoder för att få fram information om hur hemsidan används. Det kan vara allt från hur ofta hemsidan används till hur många som besöker hemsidan. En viktig del är även vad användarna gör på sidan och varför de lämnar den.

Är din hemsida rätt anpassad?

Som nämnts i inledningen har det skett en stor utveckling bara de senaste tio åren när det kommer till sökmotorer och hur människor integrerar med internet generellt. Något som är viktigt att se över är om din hemsida är mobilanpassad. Om så inte är fallet kommer du garanterat tappa många besökare med tanke på att de flesta äger en mobiltelefon idag och vill nå hemsidan via mobilen.

Låt analysera din hemsida med Googles mobilvänlighetstest eller läs vår tidigare artikel, i vilken vi reder ut för vikten av en mobilanpassad hemsida.

CTA Resurser

Är din hemsida snabb och smidig?

Ytterligare en viktig aspekt att ta hänsyn till och analysera är om din sida laddar snabbt. Du vet själv hur irriterad man kan bli om en hemsida tenderar att vara slö och ineffektiv. Då finns risken att besökaren väljer att lämna.

Är din hemsida tydlig och smidig? Det är viktigt att skapa en plattform som alla förstår sig på. I vissa fall vill man möjligtvis göra det avancerat och spektakulärt men då finns risken att en del inte förstår sig på hemsidan och lämnar den. Tydlighet uppskattas av de flesta!

Försök också att överensstämma med din hemsida. De förväntningar du har byggt upp för dina kunder ska avspeglas på alla dina kanaler. Låt inte besökarna bli besvikna! 

Kontrollera huruvida snabbt (eller långsamt) som din hemsida laddar med Google PageSpeed Insights.

Google Analytics  

Det finns många sätt du kan gå tillbaka och analysera din historik på. En väg är att installera Google Analytics som ger dig möjlighet att kolla närmare på din sidas utveckling och svackor.

Ta hjälp av Adsight 

Vi hoppas att du nu har bättre koll på hur du kan analysera din webbplats på egen hand. Önskar du däremot hjälp med detta, kan du med fördel vända dig till oss på Adsight!

Ring oss på 08-6110071, skicka ett mejl till info@adsight.se eller använd kontakta oss-funktionen nedan – vi ser fram emot att hjälpa just dig och ditt företag.

Behöver du vår hjälp?

Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.

Stockholm

Oxtorgsgatan 4
111 57 Stockholm

Google Betyg
4.7
54 recensioner
×