Behöver du vår hjälp?
Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?
Vad är en ”core update”?
Det som tillkännagavs för några dagar sedan var en så kallad ”broad core update”, vilket bäst skulle kunna beskrivas som en uppdatering i Googles huvudalgoritm. Att de genomför uppdateringar är inget nytt, utan detta sker hundratals gånger per år!
Vissa sker i vår vetskap, såsom sökjättens Speed Update och migreringen till ett mobile first index nyligen, medan andra sker utan vår vetskap. Det som är gemensamt för alla dessa uppdateringar är att de fyller ett specifikt syfte och Google är oftast öppna med dem, men när det kommer till en så kallad core update är det annorlunda…
Vid dessa uppdateringar sker det vanligtvis en tweak eller förändring i själva huvudalgoritmen. Med andra ord innebär det alltså att man exempelvis kan ändra tyngden eller ordningen i de nuvarande rankningsfaktorerna, vilket i sin tur kan leda till att många upplever onaturliga positionsförändringar:
Varje gång personer inom branschen börjar upptäcka dessa onaturliga positionsförändringar uppstår det vilda spekulationer och diskussioner om vilka eventuella uppdateringar som Google gjort. Så var även fallet denna gång…
Googles tillkännagivande
Många gånger bekräftar man inte man gjort uppdateringar i huvudalgoritm, vilket man däremot gjorde denna gång. På sätt och vis. Man gjorde en vag bekräftelse på Twitter vars syfte var att:
- Bekräfta att det skett en förändring i deras huvudalgoritm.
- Bekräfta att förändringen är stor.
- Kommunicera att målet med denna uppdatering är att kunna förse användarna med bättre sökresultat.
- De webbplatser vars positioner har påverkats negativt, har inte gjort detta på grund utav brist på kvalitet.
Med det sagt, så var detta det tillkännagivandet som gjordes av sökjätten på Twitter:
Därefter följde Danny Sullivan från Google upp bekräftelsen med följande tweets:
Summering
Så vad ska man då göra om det inte finns någonting att göra? Vänta!
Att det sker positionsförändringar, i synnerhet negativa, är ingenting ovanligt vid denna typ av uppdateringar. Att det bästa du kan göra är att vänta är också logiskt med tanke på att det i flesta fall sker en korrigering för att få bukt med dessa negativa och felaktiga positionsförändringarna.
Något som också Danny Sullivan bekräftade i en tweet i mars:
“We will refresh our systems, but there’s also nothing specific for you to be improving for that.”
Ifall du noterat negativa positionsförändringar under de senaste dagarna beror det alltså mest troligt på grund utav denna uppdatering i huvudalgoritmen. Med största sannolikhet kommer du dock inom några dagar uppleva att det går tillbaka till det normala!
Behöver du vår hjälp?
Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.