Behöver du vår hjälp?
Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?
Vad innebär Googles Bert Update?
Tidigare idag meddelade Google att man nu börjat rulla ut en ny uppdatering vid namn BERT. En uppdatering som man själva beskriver som en av de största inom sök på fem år. Men vad innebär det mer konkret?
I korta drag är BERT – vilket är en förkortning av Bidirectional Encoder Representations from Transformers – en algoritmuppdatering som ska hjälpa Google att skapa sig en bättre förståelse för sökresultaten. Framförallt handlar det om att bättre förstå resultat och innehåll som är mer ”mänskligt”, i den mening att de använder ett mera naturligt språk.
Den nya uppdateringen ska också hjälpa Google att bli ännu bättre på att förstå kontext och nyanser i texter. Något som är viktigt för att kunna presentera ännu relevantare sökresultat för användare.
BERT liknar på många sätt RankBrain i och med att de båda använder sig av maskininlärning och syftar till att bättre förstå sökresultat och innehållet på en sida.
Utöver detta används även tekniken för att kunna presentera ännu bättre featured snippets.
För att demonstrera hur BERT fungerar har man sammanställt flertalet exempel, bl.a. genom en sökning på “2019 brazil traveler to usa need a visa”. Som du kan se hjälper den nya tekniken Google att förstå att det handlar om en brasilianare som reser till USA och inte tvärtom.
Du hittar fler exempel och förklaringar till dessa i det blogginlägg där man meddelade om uppdateringen.
Hur påverkas du av den nya uppdateringen?
Som tidigare nämnts började BERT rullas ut i början av veckan. Den beräknas att vara fullt implementerad i slutet av veckan. Än så länge påverkar den bara engelska sökresultat, men tanken är att så småningom använda BERT på fler språk.
Google uppger dock att tekniken används för att presentera bättre featured snippets på tjugotalet marknader.
Ännu påverkas vi i Sverige lite av BERT. Det återstår helt enkelt att se när denna nya uppdatering och teknik börjar användas på fler marknader, inklusive den svenska.
Vad som är tydligt är däremot att Google tar ytterligare krafttag för att förstå och premiera högkvalitativt innehåll som är skrivet för användare, inte för sökmotorer. För att lyckas framöver gäller det därför att lägger ännu större vikt vid att publicera innehåll som är hjälpsamt för användarna och deras intentioner.
Du hittar än mer djupgående artiklar om den nya uppdateringen på The Verge, Search Engine Land, SERoundtable och Search Engine Journal.
Behöver du vår hjälp?
Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.