Behöver du vår hjälp?
Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?
Sökmotoroptimering (SEO) handlar till stor del om att utforma sin webbplats och dess innehåll på ett sådant sätt att de tilltalar användare och Googles algoritmer. Men hur fungerar egentligen dem här algoritmerna? Jag reder i denna artikel ut det mest grundläggande.
Därför behövs algoritmer
Internet består av miljardtals webbplatser. Google och andra sökmotorer har gjort det till sitt mål att göra det enklare för oss att hitta bland dessa. Något som sker via en komplex och noggrann process som inbegriper både indexering och rankning via rankningssystem.
För att du ska kunna hitta bland internetets miljardtals webbplatser måste sökmotorerna först och främst indexera alla dessa (eller åtminstone en stor del av dem), vilket du kan lära dig mer om i vår artikel om Google indexering.
När webbplatserna väl är indexerade och du gör en sökning via deras sökmotor, måste de presentera de mest relevanta sidorna baserat på din sökfråga. Det är alltså här som Googles algoritmer kommer in.
Algoritmerna är nämligen utformade för att gå igenom de hundratals miljarder webbsidor som finns i Googles sökindex, hitta de mest relevanta och användbara resultaten och visa dem på ett sätt som gör det enkelt för dig att hitta det du söker efter.
Det finns alltså inte en enda algoritm, utan snarare en serie av algoritmer, vilka tillsammans bildar ett rankningssystem. Olika algoritmer kontrollerar olika saker, däribland:
- Orden i sökfrågan i relation till orden på webbsidorna
- Sidornas relevans och användbarhet
- När sidorna uppdaterades
Så fungerar Googles sökalgoritmer
Exakt hur många algoritmer som finns och exakt hur dessa fungerar, vet endast Google. För att ge användare som dig och mig mer information om hur deras rankningssystem fungerar, har man valt att dela med sig av de viktigaste faktorerna som bestämmer vilka resultat som visas i Google:
1. Analys av sökfrågan
En av de mest essentiella delarna för Googles algoritmer är såklart att förstå vad din eller andra användares sökning betyder. Något som kan verka lättare sagt än gjort i och med att ett ord kan ha flera innebörder.
För att lyckas med detta har man bland annat skapat språkmodeller samt utvecklat ett synonymsystem som förstår ord med flera innebörder. Något som enligt sökjätten själva förbättrar 30% av alla sökningar.
Man har också utvecklat aktualitetsalgoritmer som förstår när det är relevant att visa resultat med ny och uppdaterad information.
2. Hitta relevanta webbsidor
Nästa steg är såklart att leta igenom det gigantiska index med miljardtals webbsidor, hitta de som är mest relevanta och därefter presentera dem inom loppet av millisekunder.
För att lyckas med detta används en rad olika algoritmer. Bland annat finns det algoritmer som börjar undersöka det mest grundläggande – vilka sidor som innehåller samma ord som sökfrågan.
Numera är däremot algoritmerna komplexare än så. Man kollar inte bara på enskilda ord, utan använder också interaktionsdata och maskininlärning för att bättre förstå relevans. Förutom text kollar man på andra typer av innehåll som bilder och filmer.
3. Ranka de olika webbsidorna
Sist men inte minst gäller det såklart att avgöra vilken av webbsidorna som ska visas högst upp bland sökresultaten. För att lyckas med detta använder man algoritmer som noggrant undersöker hundratals olika faktorer, allt för att kunna presentera de mest relevanta webbsidorna så högt upp som möjligt!
Sammanfattningsvis
Googles organiska sök består av en rad olika algoritmer (troligtvis tusentals) som tillsammans bildar ett system för att presentera relevanta webbsidor baserat på användarnas sökfråga.
Det är också detta som sökmotoroptimering handlar om – att försöka utforma din webbplats och dess innehöll på ett sådant sätt att de tilltalar såväl användare som algoritmer.
Algoritmer i ständig förändring
Vad som gör sökmotorerna så unika är att de ständigt förändras. Som exempel genomförde Google över 3,234 uppdateringar under 2018. Om du är intresserad av att se hur det går till från idé till lansering av dessa uppdateringar, kan du med fördel kika in följande videoklipp:
Det här är också en av anledningarna till varför det är så utmanande att arbeta med SEO – man måste hela tiden hålla sig á jour med vad som händer inom branschen.
För att lära dig mer om några av de uppdateringar som gjorts genom åren, rekommenderar jag dig att kika in våra tidigare artiklar:
- Googles BERT Update
- Googles Speed Update lanseras nu på bred front
- Googles Search Quality Update
- Google går över till ett mobile-first index
Avslutningsvis
Exakt hur många sökalgoritmer som finns och exakt hur dessa fungerar, vet ingen annan än Google. Jag hoppas däremot att du nu har en bättre grundläggande förståelse för dessa.
Om du inte har tid eller energi att hålla koll på algoritmförändringar, men ändå vill synas på Google, kan du med fördel vända dig till oss på Adsight. Genom åren har vi hjälpt hundratals företag att öka sin synlighet online och därigenom skapa nya affärer!
Ring oss på 08-6110071, skicka ett mejl till info@adsight.se eller använd kontakta oss-funktionen nedan – vi ser fram emot att höra från dig.
Behöver du vår hjälp?
Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.