Behöver du vår hjälp?
Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?
Effektiva tips på hur du jobbar med SEO
Som tidigare nämnts är sökmotoroptimering (SEO) ett långsiktigt arbete. Det gäller därför att man har en tydlig strategi och rätt förväntningar. Med andra ord att man är medveten om det kommer ta tid innan allt arbete ger frukt!
Jag är själv otålig och vet hur frustrerande det kan vara att vänta på resultat. Det är också därför som jag tänkte dela med mig av tre effektiva tips som förhoppningsvis ger dig snabbare resultat:
Fokusera på Long-tail ord
Att satsa på den långa svansen, så kallade Long-tail ord, är en effektiv SEO-strategi. Med dessa Long-tail menar man oftast fraser som utgörs av flera ord i kombination med ett generiskt sökord.
Låt säga att du säljer sneakers och därför vill synas på ord relaterat till detta. Att försöka synas på det generiska ordet ”sneakers” är däremot extremt svårt eftersom konkurrensen är så pass hög.
Istället kan du därför försöka hitta och synas på så kallade Long-tail ord relaterat till detta. Något som exempelvis skulle kunna vara ”köpa svarta sneakers herr” eller ”snygga sneakers herr 2019”. Ja, du förstår säkerligen grejen!
Hur hittar man dessa ord?
Så, hur går man då tillväga för att hitta Long-tail ord?
Likt de mesta här i världen så finns det olika metoder för att lyckas med detta. En av de allra enklaste metoderna är att kolla på relaterade sökningar i Google:
Ett annat alternativ är att använda sig av Google Search Console:
Och ytterligare ett är att använda sig av verktyg som Answer the Public, där du skriver in ett generiskt sökord och sedan får tips på en mängd olika Long-tail ord:
För att lära dig ännu mer om detta område, kan du med fördel läsa vår tidigare artikel där vi berättar hur du gör en sökordsanalys.
Gräv där du står
Ett annat tips som lämpar sig utmärkt för dig som vill effektivisera sin SEO, är att gräva där du står. Vilket i detta sammanhang syftar på att göra förbättringar på befintliga sidor som redan har en relativt bra position bland sökresultaten, men som troligtvis kan få ännu bättre positioner med hjälp av lite kärlek.
För att hitta dessa sidor rekommenderar jag dig att använda Google Analytics, även kallat GA.
Börja med att navigera till GA och klicka därefter på Förvärv > All trafik > Källa / medium:
Klicka sedan på google / organic och lägg till en sekundär dimension för målsida:
Du hittar därefter dina mest trafikdrivande sidor, vilka troligtvis rankar bra. Ge dem sidor som rankar på position 2+ lite kärlek i form av innehåll, bilder och liknande, och de kommer med största sannolikhet att få ännu bättre positioner inom kort.
Använd dig av video
Video är hos många underskattade. Faktum är däremot att Youtube är en av världens största sökmotorer, samtidigt som videoklipp från plattformen visas upp direkt bland Googles organiska sökresultat:
Genom att skapa och publicera videoklipp som kretsar kring väl utvalda ämnen / sökord, kan du således förbättra din varumärkeskännedom och även driva in mer relevant trafik till din hemsida!
Önskar du ännu fler tips på hur du kan effektivisera dina insatser och därigenom nå snabbare resultat? Kika då in vår tidigare artikel där vi delar med oss av 5 tips för att förbättra er SEO.
Avslutningsvis
Där har du det – tre tips för en effektiv SEO. Förhoppnings resulterar dem i förbättrade positioner, mer trafik och nya affärer för er verksamhet!
Behöver du hjälp med detta? Då kan du med fördel vända dig till oss på Adsight. Vi har genom åren hjälpt hundratals företag med sökmotoroptimering. Under våra kundcase hittar du några av dem.
Ring oss på 08-6110071, skicka ett mejl till info@adsight.se eller använd kontakta oss-funktionen nedan.
Behöver du vår hjälp?
Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.