Behöver du vår hjälp?
Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?
Vad innebär effektiv marknadsföring?
Allra först måste vi däremot reda ut för vad som faktiskt menas med effektiv marknadsföring. Beroende på vem du frågar kan du nämligen få olika svar på denna fråga.
Personligen skulle vi definiera effektiv marknadsföring som insatser som hjälper företag att nå sina uppsatta mål på ett effektfullt sätt, vilket exempelvis kan vara med hjälp av en liten budget eller inom en snäv tidsram. Alternativt en kombination av båda två.
Så blir er marknadsföring effektivare
Nu när du har bättre koll på vad vi definierar som effektiv marknadsföring, tänkte vi dela med oss av våra bästa tips för att lyckas med detta:
1. Sätt upp tydliga mål
Först och främst är det viktigt att sätta upp tydliga mål. Utan tydliga mål famlar man i mörkret samtidigt som det är omöjligt att följa upp och dra några slutsatser kring insatserna. Redan innan du drar igång marknadsföringen är det således viktigt att ha tydliga mål!
Är det viktigt för er att:
- Få fler webbplatsbesökare?
- Få fler kontaktförfrågningar?
- Få fler köp på er e-handel?
Eller har ni några andra mål som är viktiga?
2. Hitta de bästa kanalerna
När målen väl är på plats är det dags att börja planera nya marknadsföringsinsatser. För att satsa på rätt saker rekommenderar vi dig att först och främst hitta de bästa kanalerna. Att gräva där du står. Vanligtvis gör man redan saker som fungerar väldigt bra. Saker som man kan göra mer av med enkla medel.
Men hur vet man då vad som fungerar och inte?
Här gäller det att göra en djupdykning av den data som finns tillgänglig. Ett av de enklaste och bästa sätten att dyka ner i data är via Google Analytics (GA). Ett verktyg som de allra flesta företag har installerat på sin webbplats.
Exakt vilka KPI:er du ska leta efter beror såklart på vilka mål du har satt upp. Ett tips är däremot att börja med att navigera till GA. Väl där kan du navigera till Förvärv > All trafik > Källa / medium.
På så sätt får du en bra överblick av hur folk hittar till din webbplats. Du kan även se hur länge de stannar på din sajt, om de har genomfört önskade åtgärder (förutsatt att konverteringsspårning är uppsatt) och mycket annat.
Noterar du att trafiken som kommer från Facebook uppfyller dina mål i betydligt större utsträckning än andra kanaler? Lägg då mer insatser på detta!
Noterar du att den organiska trafiken som kommer från Google uppfyller dina mål i betydligt större utsträckning än andra kanaler? Lägg då mer insatser på detta!
Ja, du fattar grejer. Gräv där du står genom att hitta de kanaler som har högst konverteringsfrekvens baserat på era mål.
3. Hitta den bästa typen av innehåll
På samma sätt som du kan hitta de bästa marknadsföringskanalerna, kan du även hitta den bästa typen av innehåll. Vanligtvis kan man urskilja en röd tråd bland den typ av innehåll som konverterar. Exakt hur du gör detta varierar däremot beroende på vilken kanal det gäller samt vilka mål du har satt upp.
Gäller det Facebook så kan du navigera till er Facebook-sida och klicka på Statistik följt av Inlägg. Här kan det exempelvis vara behjälpligt att kika på vilka inlägg som får högst räckvidd och interaktion, om sådant är en del av målsättningen.
Hänvisar du till din webbplats i inläggen (för att få fler webbplatsbesökare, förfrågningar eller köp) och har taggat upp länkarna med exempelvis Campaign URL Builder, kan du även kika närmare på denna statistik.
Gäller det organisk trafik från Google kan du klicka på google / organic i Analytics.
Lägg därefter till en Sekundär dimension för Målsida för att se vilka målsidor som bäst uppfyller dina mål:
Genom att kika närmare på vilken typ av innehåll som leder till flest slutförda mål, kan du få nya insikter och inspiration till framtida innehållsskapande!
4. Gör efterforskningar bland interna sökningar
Många webbplatser har en sökfunktion, d.v.s. en liten sökruta där användare kan söka efter innehåll. Om ni har en sådan rekommenderar jag dig att navigera till Google Analytics följt av Beteende > Webbplatssökning > Söktermer.
Här kan du se vilka sökord och termer som folk använder när de gör sökningar på er sajt. Med andra ord avslöjar det vad dina besökare verkligen vill veta mer om, och vad du bör skapa marknadsföring kring.
5. Skrid till verket
Sist men inte minst är det dags att skrida till verket och börja planera dina kommande marknadsföringsinsatser, baserat på dina insikter. Genom att göra detta ökar du chanserna för att lyckas med effektiv marknadsföring!
Ta hjälp av oss på Adsight
Om du önskar hjälp med marknadsföringen, kan du med fördel vända dig till oss på Adsight. Genom åren har vi hjälpt både små och stora företag i de flesta branscher att lyckas med sin digitala marknadsföring. Bland våra kundcase hittar du några exempel.
Ring oss på 08-6110071, skicka ett mejl till info@adsight.se eller använd kontakta oss-funktionen nedanför.
Behöver du vår hjälp?
Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.