Behöver du vår hjälp?
Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?
3 tecken på att du bör outsourca marknadsföringen
Alla organisationer är inte i behov av att överlåta sin digitala marknadsföring till en extern part. Nedan har jag därför redogjort för tre tecken som tyder på att du faktiskt bör outsourca marknadsföringen:
1. Tiden räcker inte till
En förutfattad mening som många företag har, är att man kan arbeta med digital marknadsföring sporadiskt. Att det räcker med att göra några insatser lite då och då. Vilket såklart är helt fel!
Marknadsföring är ett komplext område som kräver ständig uppmärksamhet. Känner du att du inte har tid att arbeta med företagets digitala närvaro, bör du således överlåta arbete till en digital byrå.
2. Det råder kompetensbrist
En av de främsta sakerna som skiljer den digitala marknadsföringen från den traditionella, är att den sker på plattformar som ständigt förändras. Om det inte är Google som ändrar sina algoritmer så är det Facebook som ändrar sina annonspolicys.
De ständiga förändringarna kräver att man är väldigt insatt och har koll på hur branschen förändras. Upplever du att din organisation inte har möjlighet att hålla sig à jour med det senaste nyheterna och uppdateringarna, är det ett tecken på att marknadsföringen bör outsourcas.
3. Du står och trampar
Många organisationer kan till en början sköta sin marknadsföring på nätet själva. Något som tenderar att fungera till en viss gräns. Sedan blir det stiltje. Man lyckas inte att ta sin digitala närvaro till nästa nivå.
Upplever du att din organisation står och stampar på ett och samma ställe, rekommenderar jag dig att, ja, du gissade rätt – anlita en digital byrå!
5 fördelar med att ta hjälp med marknadsföringen
På samma sätt som det finns många tecken som tyder på att du bör anlita en digital byrå, finns det också många fördelar med att ta detta steg. Nedan har jag samlat några av de främsta:
1. Det frigör tid
En av de allra värdefullaste aspekterna med att ta extern hjälp, är att det frigör väldigt mycket tid. Tid som du istället kan lägga på att utveckla kärnverksamheten.
2. Du får ett kompetent bollplank
Ytterligare en aspekt är att du får ett kompetent bollplank som kan svara på dina frågor och bolla idéer. I och med att digitala byråer består av personer med olika kompetenser, får du också tillgång till värdefull kompetens inom en rad olika områden och plattformar.
3. Det är kostnadseffektivt
I och med att du slipper anlita egen personal blir det oftast en kostnadseffektiv lösning att outsourca den digitala marknadsföringen. Det ger dig också större frihet att korrigera budgeten i takt med att företagets förutsättningar förändras.
4. Du får ett utomstående perspektiv
Ett problem som många företag har är att man har ett ”inifrån och ut”-perspektiv, vilket kan påverka marknadsföringen negativt. Detta eftersom man tenderar att inte förstå vad som är viktigast att belysa för potentiella kunder.
Genom att istället överlåta arbetet till en extern byrå kan du få ett utomstående perspektiv, vilket kan ge dig nya insikter och vara positivt för marknadsföringen.
5. Du ökar chanserna för att lyckas
Sammantaget medför allt detta att du ökar dina chanser att lyckas öka företagets digitala närvaro och därigenom skapa nya affärer!
Så väljer du rätt digitala byrå
Så, hur går man då tillväga för att välja vilken digitala byrå som man ska anlita? Genom att ta reda på följande saker:
1. Säkerställ att de har rätt kompetens
En av de första sakerna du bör kontrollera är att företaget har rätt kompetens. Vad kan dem hjälpa dig med?
Om du vill öka din närvaro på Google bör byrån såklart kunna erbjuda tjänster inom sökmotoroptimering (SEO) eller också inom sökmarknadsföring (SEM). Allra helst både och.
Detsamma gäller andra viktiga plattformar som Facebook, Instagram och liknande.
2. Kontrollera om de kan visa upp kundcase
Personligen skulle jag säga att alla seriösa byråer bör kunna visa upp en handfull case från tidigare projekt. Allra helst där man uppvisar kompetens inom en rad olika områden och där man har arbetat med företag som är verksam i olika branscher.
3. Se vad tidigare kunder har för erfarenheter
För att säkerställa substansen i casen bör du även kontrollera huruvida företaget i fråga har några recensioner från tidigare kunder. Det kan exempelvis handla om omdömen på Google My Business, Reco, Trustpilot eller liknande.
4. Säkerställ att kontakten är bra
När du väl har kontrollerat alla ovanstående steg, kan det vara en bra idé att säkerställa att kontakten med byrån är bra. Svarar de på mejl och telefon? Och hur blir du bemött? Här är det viktigt att du själv känner förtroende för kontaktpersonen.
5. Kontrollera om erbjudandet är pålitligt
Är du seriös i din jakt på en digital byrå bör du kontrollera vad dem kan erbjuda, både vad gäller pris och resultat. Det är essentiellt för att sätta rätt förväntningar på samarbetet och även säkerställa att erbjudandet är tillförlitligt.
Kom ihåg – om någonting låter för bra för att vara sant, är det troligtvis det!
Ta hjälp av Adsight
Jag hoppas att du nu har bättre koll på varför du bör anlita en digital byrå samt hur du går tillväga för att lyckas med detta.
Behöver du hjälp med öka företagets digitala närvaro, kan du med fördel vända dig till oss på Adsight. Vi kan digital marknadsföring på våra fem fingrar och erbjuder tjänster inom bl.a. sökmotoroptimering, sökmarknadsföring och sociala medier.
Genom åren har vi hjälpt hundratals företag att få fler webbplatsbesökare och mer kontaktförfrågningar. Nyfiken på resultatet? Kolla då in våra kundcase.
Ring oss på 08-6110071, skicka ett mejl till info@adsight.se eller använd kontakta oss-funktionen nedan – vi ser fram emot att hjälpa just dig och ditt företag.
Behöver du vår hjälp?
Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.