Behöver du vår hjälp?
Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?
Vad är Google sökordsplaneraren?
Innan jag berättar mer om hur du gör för att använda detta verktyg, tänkte jag redogöra för vad sökordsplaneraren är. I korta drag är det ett verktyg som återfinns i Google Ads. Precis som namnet antyder används det framförallt för att:
- Upptäcka nya sökord – få sökordsförslag som kan hjälpa dig att nå personer som är intresserade av din produkt eller tjänst.
- Få information om sökvolym – se hur många sökningar som görs månatligen på orden i fråga och få prognoser för vad de kan ge för resultat i framtiden.
För att summera det hela är Googles sökordsplanerare, även kallad Keyword Planner, ett verktyg som används för att hitta nya sökord och även få information om antalet sökningar på dessa.
Så gör du för att använda sökordsplaneraren
Innan du kan börja använda sökordsplaneraren måste du först och främst skapa ett konto på Google Ads. När du väl har gjort detta kan du navigera till verktyget genom att klicka på Verktyg och inställningar > Sökordsplaneraren:
Väl inne i verktyget får du två alternativ – att upptäcka nya sökord eller få information om sökvolymer och prognoser:
Låt säga att du vill få sökordsförslag innehållandes ord och fraser som folk använder när de letar efter produkter eller tjänster likt dina. Du klickar därför på Upptäck nya sökord, vartefter du anger en produkt, tjänst eller ett affärsområde som har anknytning till ditt företag.
I detta fall anger vi blommor och klickar därefter på Hämta resultat:
Som du kan se får du nu tillgång till en mängd intressant data och information:
Dels visar de blåa och röda staplarna historiska sökvolymstrender på dator respektive mobil, under olika månader.
Under de historiska sökvolymstrenderna får du även förslag på nya sökord, baserat på vilken produkt, tjänst eller affärsområde som du angivit vid sökningen. I detta fall blommor.
Som du kan se visas också hur många sökningar som uppskattningsvis görs på orden varje månad, hur hög konkurrensen är (i Google Ads), samt hur mycket du kan få betala för att synas på dessa ord med textannonser.
Arbetar du med sökmarknadsföring (SEM) och vill lägga till något av dessa ord i en annonsgrupp, kan du enkelt klicka på rutan till vänster om ordet, vartefter du väljer annonsgrupp och matchning:
Du har också möjlighet att ladda ner dessa förslag genom att klicka på knappen Ladda ned sökordsförslag i det högra hörnet. Något som bl.a. kan vara hjälpsamt om du arbetar med sökmotoroptimering (SEO) och genomför en sökordsanalys.
Avslutningsvis
Givetvis innehåller Google sökordsplaneraren fler funktioner samtidigt som det också kan användas på fler sätt. Med det sagt så har du förhoppningsvis en bättre förståelse för vad sökordsplaneraren är och hur du kan använda de mest grundläggande funktionerna!
Ta hjälp av Adsight
Behöver du hjälp med sökmotoroptimering eller sökmarknadsföring? Då kan du med fördel vända dig till oss på Adsight.
Genom åren har vi haft nöjet att hjälpa några av Sveriges främsta företag att förbättra sin digitala närvaro. Nyfiken på hur det gått? Kolla då in våra kundcase.
Ring oss på 08-6110071, skicka ett mejl till info@adsight.se eller använd kontakta oss-funktionen nedan – vi ser fram emot att hjälpa just dig och ditt företag.
Behöver du vår hjälp?
Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.