Behöver du vår hjälp?

Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?

Hur företag förmedlar sitt budskap och försöker att attrahera nya kunder har förändrats drastiskt under de senaste åren. Men hur ser egentligen framtidens marknadsföring ut? I denna artikel delar jag med mig av några tankar kring framtida trender.

Hur kommer framtidens marknadsföring att se ut?

Exakt hur framtidens marknadsföring kommer att se ut är svårt att säga. Nedan delar jag däremot med mig av några tankar om hur företag kan komma att förmedla sitt budskap och attrahera nya kunder framöver:

1. Visuellt sök  

Om du har läst min tidigare artikel ”Så lyckas du med SEO 2020”, är du troligtvis medveten om vad visuellt sök är. Har du inte läst den kan du istället kolla in nedanstående video, i vilken Google redogör för hur denna teknik fungerar:

 

Med hjälp av denna teknik kan du alltså göra sökningar med bilder istället för ord. Någonting som har potential att revolutionera hur användare integrerar med och gör sökningar på olika sökmotorer.

Jag är också övertygad om att visuellt sök kommer att vara en viktig del av framtidens marknadsföring, inte minst för e-handlare.

2. Röstsök

På samma sätt som man numera kan göra sökningar med bilder istället för ord, kan man också göra sökningar med hjälp av sin röst. Jag pratar såklart om sökningar via enheter som Alexa och Google Home.

Även om denna utveckling fortfarande är inne i ett väldigt tidigt skede, och jag tror att den kommer att ta betydligt längre än vad många tror, kommer den i framtiden att vara en viktig för att förmedla sitt budskap och attrahera nya kunder.

3. Kontextuell marknadsföring  

På senaste tid har tredjepartskakor varit på tapeten. Du vet dem här kakorna som bl.a. används för att rikta in och visa annonser för användare baserat på deras historiska data.

Anledningen till att dessa varit på tapeten, är för att Google nyligen tillkännagav att man kommer att börja fasa ut tredjepartskakorna. Något som man däremot inte är ensam om. Redan nu blockeras tredjepartskakor av såväl Safari som Firefox.

CTA Resurser

I samband med detta har allt fler börjat prata om kontextuell marknadsföring, eller kontextuell annonsinriktning, vilket syftar till att placera annonser tillsammans med relevant innehåll.

Låt säga att man läser en artikel som handlar om ett specifikt land. Då visas också annonser relaterat till detta. Exempelvis marknadsförs resor till landet i fråga. Och jag tror faktiskt att det ligger en hel del i detta – att det kan vara framtiden för annonsinriktning på nätet!

Avslutningsvis 

Som tidigare nämnts är det omöjligt att förutspå exakt hur framtidens marknadsföring kommer att se ut. Personligen tror jag däremot att visuellt sök, röstsök samt kontextuell annonsriktning, kommer att vara essentiellt för att nå ut med sitt budskap framöver!

Ta hjälp av Adsight 

Om du önskar hjälp med att förbättra din digitala närvaro och därigenom skapa nya affärer, kan du med fördel vända dig till oss på Adsight!

Genom åren har vi haft nöjet att hjälpa några av Sveriges främsta företag med digital marknadsföring. Nyfiken på hur det gått? Kolla då in våra kundcase.

Ring oss på 08-6110071, skicka ett mejl till info@adsight.se eller använd kontakta oss-funktionen nedan – vi ser fram emot att hjälpa just dig och ditt företag.

Behöver du vår hjälp?

Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.

Stockholm

Oxtorgsgatan 4
111 57 Stockholm

Google Betyg
4.7
54 recensioner
×