Behöver du vår hjälp?
Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?
Men först – vad är SEO?
Innan jag berättar mer om varför du ska inkludera SEO i din digitala strategi, tänkte jag börja med att reda ut för vad det är. Sökmotoroptimering är nämligen ett komplext område som även omfattas av en hel del myter och missuppfattningar.
Personligen brukar jag säga att SEO handlar om att anpassa sin webbplats och dess innehåll för att tilltala såväl användare som sökmotorer. Något man gör för att öka sin synlighet (i sökmotorer som Google) på termer som potentiella kunder använder när de söker efter produkter eller tjänster likt de man själv erbjuder.
När det kommer till själva anpassningen av webbplatsen kan det handla om allt ifrån att producera innehåll (likt det du läser just nu) till att attrahera externa länkar eller också optimera för snabbare laddningstider.
Därför bör du satsa på sökmotoroptimering
Nu när du har bättre kolla på vad denna typ av marknadsföring innebär, tänkte jag försöka reda ut för hur viktigt SEO kan vara för att förbättra din digitala närvaro och därigenom skapa nya affärer.
96% av svenskarna använder Google
I princip alla svenskar googlar. Enligt undersökningen Svenskarna och Internet 2019 söker så mycket som 97 procent av svenskarna efter information på nätet. Hela 96 procent av dessa gör det via Google, varav 61 procent dessutom använder sökmotorn på daglig basis.
Missa inte min tidigare artikel ”Insikter från Svenskarna och Internet 2019”, i vilken jag presenterar mer intressanta fakta från Internetstiftelsens undersökning.
Varje dag sker fler än 50 miljoner sökningar
Den stora andelen svenskar som dagligen använder Google gör fler än 50 miljoner sökningar. Varje dag. För dig innebär det otaliga chanser att synas på begrepp som potentiella kunder använder när de söker på produkter eller tjänster likt de du erbjuder.
Google – en av de viktigaste källorna vid köp
I en av E-barometerns upplagor tillfrågades svenskarna om vilken deras viktigaste källa var inför ett köp på internet. På denna fråga uppgav hela 73% av de tillfrågade att Google är deras viktigaste källa när de ska handla på nätet.
Avslutningsvis
Som du kan se använder majoriteten av svenskarna Google. För många är det också den viktigaste källan inför ett köp på internet. Förhoppningsvis har detta också hjälpt dig att få svar på frågan ”hur viktigt är SEO?”.
Om du önskar hjälp med att förbättra din synlighet i sökmotorerna och därigenom skapa nya affärer, kan du med fördel vända dig till oss på Adsight. Vi har genom åren hjälpt hundratals företag med sökmotoroptimering. Under våra kundcase hittar du några av dem.
Ring oss på 08-6110071, skicka ett mejl till info@adsight.se eller använd kontakta oss-funktionen nedan.
Behöver du vår hjälp?
Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.