Behöver du vår hjälp?

Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?

SSL-certifikat har sedan länge varit viktigt för att lyckas med sökmotoroptimering (SEO). Jag tänkte därför berätta mer om vad ett SSL-certifikat är, varför det är viktigt för att ta sig till toppen av Google, samt hur du kan implementera ett certifikat på din webbplats.

 Vad är ett SSL-certifikat? 

Certifikat hit och certifikat dit, är troligtvis en tanke som du haft när din SEO-byrå eller -konsult har nämnt att du bör implementera ett SSL-certifikat på din webbplats. Men vad är det egentligen?

SSL är en förkortning av engelskans Secure Sockey Layer. I korta drag är det teknik som används för att kryptera trafiken mellan din webbplats server och dess besökare. Vilket gör det svårare för obehöriga att komma åt känsliga uppgifter som lösenord och kortuppgifter.

Låter det fortfarande som värsta grekiskan? Ta då och kolla in denna informativa video från HubSpot, vilken förhoppningsvis ger dig en bättre förståelse för vad ett SSL-certifikat är:

 

Kontrollera om din hemsida har ett certifikat

Om du är osäker på huruvida din hemsida har ett certifikat eller inte, kan du snabbt och enkelt kontrollera detta genom att:

1. Se om din URL börjar med https:// eller http:// – Det förstnämnda alternativet indikerar att din webbplats har ett giltigt SSL-certifikat, precis som i exemplet nedan:

Kontrollera SSL-certifikat med HTTPS

2. Se om det finns en hänglåsikon i adressfältet – En hänglåsikon indikerar att din webbplats är försedd med ett giltigt certifikat, precis som i exemplet nedan:

Kontrollera SSL-certifikat med hänglåsikon

3. Se om du kan klicka på hänglåsikonen (och anslutningen är säker) – När du klickar på hänglåsikonen ska texten ”Anslutningen är säker” visas, varpå certifikatet ska beskrivas som giltigt, precis i exemplet nedan: 

Kontrollera SSL-certifikat

Om det visar sig att du har ett giltigt certifikat kan du pusta ut. Tillhör du dem som inte har det, rekommenderar jag dig att fortsätta läsa om varför det är viktigt samt hur du kan implementera ett på din webbplats (kostnadsfritt). 

Därför är ett SSL-certifikat viktigt ur ett SEO-perspektiv

Förutom den mest uppenbara fördelen med denna typ av certifikat – att det skyddar obehöriga från att komma åt känsliga uppgifter – är det också viktigt för nå toppen av Google. Och vem vill inte det?

Redan för fem år sedan, i augusti 2014, meddelade sökjätten Google att man börjat använda HTTPS som en rankningssignal. Något som man då kommenterade på följande sätt: 

”Säkerhet är vår högsta prioritet. Därför har vi under de senaste månaderna genomfört tester för att se hur våra algoritmer hanterar webbplatser med en säker och krypterad anslutning. Resultatet har varit positivt och därför har vi nu valt att börja använda HTTPS som en rankningssignal.” 

Det har sedan 2014 genomförts otaliga undersökningar för att undersöka huruvida det finns något samband mellan SSL-certifikat och bra positioner i Google.

En av de mest gedigna undersökningarna som gjorts presenterades i september 2016 på Brian Deans blogg, under den beskrivande rubriken ”We Analyzed 1 Million Google Search Results. Here’s What We Learned About SEO

Bland mycket annat fann man att det fanns ett tydligt samband mellan användandet av HTTPS och bra positioner bland Googles organiska sökresultat:

Samband mellan bra positioner i Google och SSL-certifikat

Innan dess hade ett företag vid namn Cloudtec visat hur deras topp tio placeringar mer än fördubblats efter att de implementerat ett certifikat:

SEO-förbättringar efter implementation av SSL-certifikat

Att implementera ett certifikat kan alltså ha en positiv inverkan på dina positioner i sökmotorerna.

Därför är ett SSL-certifikat viktigt ur ett användarperspektiv

Två år efter att man börjat använda HTTPS som en rankningssignal, meddelade Google att man så småningom skulle börja märka alla webbplatser som inte använde denna teknik som ”inte säker”.

Något man sedermera gjorde under sommaren 2018. Det hela presenterades i blogginlägget ”A milestone for Chrome security: marking HTTP as “not secure”

När du mera går in på en webbplats som inte innehar ett giltigt SSL-certifikat möts du av följande meddelande:

Hemsida visas som inte säker i Google Chrome

Som du säkerligen förstår medför detta en mycket negativ användarupplevelsen. Chansen att någon besöker din hemsida efter att ha blivit presenterad ett sådant meddelande är minimal.

Så gör du för att skaffa ett certifikat 

Att skaffa ett SSL-certifikat och övergå till HTTPS kan göras på flera sätt. Det finns också olika typer av certifikat. Allra enklast är däremot att skaffa ett kostnadsfritt certifikat via Let’s Encrypt.

Notera dock att det krävs viss teknisk kompetens för att lyckas med implementeringen. Har du inte den kompetens som krävs, rekommenderar vi dig att överlåta detta till någon annan – varför inte till oss på Adsight?

Vi har tidigare hjälpt bl.a. Länia Företagsförmedling, Täby Moderaterna och HÜBNER Photonics att skaffa en modern webbplats med SSL-certifikat.

Avslutningsvis

Jag hoppas att du nu har bättre förståelse för vad ett SSL-certifikat är, samt varför det är viktigt att implementera om du vill förbättra dina positioner i sökmotorer som Google.

Har du inte ett certifikat och saknar den kompetens som krävs för att implementera ett? Vänd dig då till oss på Adsight – vi hjälper dig att skaffa ett kostnadseffektivt certifikat!

Ring oss på 08-6110071, skicka ett mejl till info@adsight.se eller använd kontakta oss-funktionen nedan.

Behöver du vår hjälp?

Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.

Stockholm

Oxtorgsgatan 4
111 57 Stockholm

Google Betyg
4.7
54 recensioner
×