Behöver du vår hjälp?
Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?
Varför ska man synas på nätet?
Marknadsföring har alltid handlat om att synas där ens potentiella kunder finns. Det som är skillnaden idag är att i princip samtliga målgrupper, oavsett ålder och intresse, befinner sig på ett och samma ställe – internet.
Något som gör det både lättare och svårare att lyckas med sina marknadsföringsinsatser. Det blir lättare eftersom du vet var dina potentiella kunder befinner sig men svårare eftersom konkurrensen är så pass hård.
För att du förstå både potentialen och vikten av att synas på nätet, har jag nedan sammanställt en rad intressanta fakta från undersökningen Svenskarna och Internet 2018:
- 56% av 40-talisterna tittar på video via internet.
- 53% av 40-talisterna använder Facebook.
- 65% av 50-talisterna använder Facebook.
- 99% av 70-talisterna använder internet via mobilen.
- 98% av 90-talisterna tittar på video via internet.
- 94% av 90-talisterna använder Facebook.
- 99% av 00-talisterna använder internet via mobilen.
- 98% av 00-talisterna tittar på video via internet.
- 99% av 00-talisterna använder Snapchat.
- 31% av 1-åringarna använder internet.
- 99% av 16–65 åringarna använder Google.
Så blir din internetmarknadsföring lyckad
När du nu förstår internets potential tänkte jag dela med mig av tre tips för att lyckas med din marknadsföring:
1. Förstå på vilka plattformar din målgrupp finns
För att nå ut till din målgrupp gäller det såklart att veta vart på internet de befinner sig. Nedan följer statistik från den tidigare nämnda undersökningen som hjälper dig med detta:
Snapchat
Youtube
Om du fortfarande är osäker på viken kanal som du bör satsa på, rekommenderar jag dig att läsa min tidigare artikel ”Så väljer du rätt marknadsföringskanaler”.
2. Ta reda på hur du når ut i dessa kanaler
Oavsett om du vill synas på Facebook, LinkedIn eller Google gäller det såklart att ta reda på hur du gör detta. I princip alla plattformar har sina egna verktyg som hjälper dig att skapa och distribuera annonser:
För att skapa annonser på Facebook använder du dig av deras egna verktyg Ads Manager, från vilket du kan:
- Välja vilket mål du har med dina annonser.
- Välja vilken målgrupp du ska visa dina annonser för.
- Välja var annonsen ska visas.
- Välja vilket format du vill använda.
- Välja en passande budget.
I början av 2012 förvärvade Facebook rivalen Instagram i en uppmärksammad affär. Man har därför valt att använda sig av samma annonsverktyg. Med andra ord skapar du alltså Instagram-annonser via Facebook Ads Manager.
Snapchat
Likt Facebook har Snapchat ett eget verktyg som används för att skapa och distribuera annonser i applikationen. Det heter passande nog Snapchat Ads for Business och gör det möjligt att välja mål, format och budget för dina marknadsföringskampanjer.
För att skapa annonser på Twitter använder du dig av deras verktyg Twitter Ads, i vilket du kan nå ut till potentiella kunder och få fler följare genom att välja mål, format och budget för dina annonser.
Om du vill öka din synlighet i världens största affärsnätverk kan du använda dig av LinkedIn Ads. Ett verktyg som gör det möjligt att skapa annonser som visas för specifika målgrupper på plattformen. Du kan själv välja prissättning och kontrollera dina kostnader bland mycket mer.
För att synas i Google kan du dels köpa annonser via Ads, så kallad sökmarknadsföring (SEM), eller också öka din synlighet i deras organiska träfflista via sökmotoroptimering (SEO).
Om du är intresserad av att öka din synlighet och driva mer trafik via köpta annonser använder du dig av verktyget Google Ads. Ett kraftfullt verktyg som gör det möjligt att skapa en mängd olika annonser som:
- Textannonser
- Displayannonser
- Shoppningannonser
Youtube
För att skapa annonser som visas på Youtube använder du dig av Google Ads.
3. Skapa annonser med rätt specifikationer
Alla plattformar har olika specifikationer för hur annonserna ska utformas. Dessa kan också variera från format till format. Det är inte ovanligt att specifikationerna innehåller krav på:
- Hur stora bilderna får vara
- Hur långa videorna får vara
- Hur långa texterna får vara
Att skapa annonser som har rätt specifikationer är oftast en förutsättning för att de ska börja visas, men det också någonting som säkerställer att de som exponeras för dina annonser får bästa möjliga intryck.
Facebook erbjuder en mängd olika annonsformat som alla omfattas av olika specifikationer:
Videoannonser
- Max 4 GB.
- Minst 1 sekund lång.
- Max 240 minuter lång.
- Rekommenderad textmängd är 125 tecken.
- Bildförhållande måste vara 9:16 till 16:9.
Se fullständiga specifikationer.
Bildannonser
- Jpg eller png-format.
- Bilder som består av mer än 20% text kan få mindre synlighet.
- Rekommenderad textmängd är 125 tecken.
Se fullständiga specifikationer.
Samlingsannonser
- Använd en rubrik som är max 25 tecken.
- Använd en text som är max 90 tecken.
Se fullständiga specifikationer.
Det finns många fler möjliga annonsformat tillgängliga. Se alla annonsformat och specifikationer.
När du vill skapa en bildannons för Instagram bör du tänka på att:
- Använda bilder i jpg eller png-format.
- Ladda upp en bild med hög kvalitet.
- Minst två rader text måste visas.
Se fullständiga specifikationer.
Snapchat
För att skapa en annons för Snapchat gäller det att:
- Använda en bild eller film i storleken 1080 x 1920 px.
- Se till att bilderna är max 5 MB och att filmerna är max 1 GB.
- Längden på filmerna är mellan 3 och 180 sekunder.
Se fullständiga specifikationer.
Likt Facebook erbjuder Twitter en mängd olika format på sina annonser. Nedan hittar du några av dem:
Textannonser
- Max 280 tecken.
Bildannonser
- Max 280 tecken.
- Bilden måste vara 800 x 418 px.
- Måste vara i formaten jpg eller png.
Videoannonser
- Måste vara i formaten MP4 eller MOV.
- Filstorleken får inte överstiga 1 GB.
- Videotiteln får inte överstiga 70 tecken.
Se alla annonsformat och specifikationer.
På LinkedIn kan du skapa en mängd olika annonser, däribland textannonser som omfattas av följande specifikationer:
- En titel som inte överstiger 25 tecken
- En beskrivning som inte överstiger 75 tecken.
Se alla annonsformat och specifikationer.
Google / Youtube
Som tidigare nämnts erbjuder Google en mängd olika alternativ när det kommer till annonsformat och distributionsvägar. För att lära dig mer om dessa rekommenderar vi att du kollar in deras hjälpcenter.
Om du vill lyckas med din marknadsföring i Googles organiska träfflista (vilket är vad vi oftast rekommenderar) kan du läsa våra artiklar inom ämnet SEO.
Avslutningsvis
Jag hoppas att du nu har mer information om hur du lyckas med din marknadsföring på internet!
Önskar du däremot hjälp med detta kan du alltid vända dig till oss på Adsight. Ring oss direkt på 08-6110071 eller skicka ett mejl till info@adsight.se, vi ser fram att höra från dig!
Behöver du vår hjälp?
Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.