Behöver du vår hjälp?
Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?
Senast uppdaterad: 20 september 2019
Letar du efter handfasta SEO-tips som hjälper dig att förbättra dina positioner och driva mer trafik från Googles organiska träfflista? I denna artikel kommer jag att dela med mig av hela 75 SEO-tips som hjälper dig med just detta!
Förbättra dina positioner med dessa SEO-tips
1. Implementera en XML-sidkarta på din webbplats med hjälp av verktyg som Yoast SEO.
2. Skicka in din XML-sidkarta via Google Search Console, det kommer vara fördelaktigt för din Google indexering.
3. Använd inte tecken som ”?”, ”#” och” _” i dina URL:er. Använd istället ”-” som skiljetecken.
4. Se till att inkludera ditt sökord/nyckelord i dina URL:er. Missa inte vår tidigare artikel där vi berättar hur du gör en sökordsanalys.
5. Överväg att implementera breadcrumbs/brödsmulor på din webbplats, det kan vara positivt både för din sökmotoroptimering (SEO) och användarupplevelse.
6. I mars 2018 började Google använda sig av ett mobile-first index. Se därför till att din webbplats är mobilanpassad. Du kan testa din webbplats med hjälp av Googles Mobile-Friendly Test.
7. Förbättra dina laddningstider. I juli 2018 rullade Google ut en så kallad Speed Update som innebar att man började använda sig av laddningstider som rankningsfaktor. Du kan testa din webbplats laddningstider med hjälp av Googles PageSpeed Insights och Pingdom.
8. Se till att alltid inkludera en unik titel (H1:a) på din sidor.
9. Använd alltid ditt sökord i H1:orna.
10. Ha alltid unikt innehåll. Missa inte vår tidigare artikel där vi berättar hur du skriver bra SEO-texter.
11. Se till att fylla dina sidor med tillräckligt innehåll. Flertalet undersökningar, däribland en från serpIQ, har visat att det finns ett samband mellan mycket innehåll och bra positioner i Google:
12. Undvik keyword stuffing, d.v.s. använd inte ditt sökord på ett onaturligt sätt i brödtexten.
13. Internlänka till andra relevanta sidor på din webbplats. Ovan hittar du flertalet exempel på hur jag har använt internlänkningar.
14. På samma sätt som du ska göra internlänkningar, kan det också vara fördelaktigt att länka till externa källor. Exempelvis när du hänvisar till en undersökning.
15. Överväg att sätta rel=”nofollow” target=”_blank” på dina externa länkar.
16. Inkludera minst 1-2 bilder på dina sidor.
17. Komprimera dina bilder med hjälp av verktyg som TinyJPG. På så sätt försämrar de inte laddningstiden på din webbplats. Åtminstone inte lika mycket.
18. Tänk på hur du namnger dina bilder. Inkludera ditt sökord, använd små bokstäver och ”-” som skiljetecken.
19. Se till att alltid inkludera en alt-text i dina bilder.
20. Säkerställ att ditt sökord finns med i alt-texten på dina bilder.
21. Använd alltid en unik och tilltalande SEO-titel/metatitel.
22. Se till att inkludera ditt sökord i metatitlarna.
23. Använd alltid en unik metabeskrivning som kompletterar din metatitel. Missa inte vår tidigare artikel där vi berättar hur du utformar en metabeskrivning.
24. Se till att inkludera ditt sökord i metabeskrivningarna.
25. Kontrollera din CTR via Google Search Console. Överväg att göra nya metatitlar och -beskrivningar på sidor som har en låg klickfrekvens.
26. Skapa en blogg och börja fylla den med sökordsoptimerat innehåll.
27. Överväg att använda dig av UGC (User Generated Content) eller användargenererat innehåll som det brukar kallas på svenska. Jag har tidigare skrivit en artikel där jag berättar om fördelarna med användargenererat innehåll.
28. Försök att attrahera externa länkar, även kallat inlänkar eller backlinks.
29. Gör en länkstrategi som förklarar hur du ska arbeta med att attrahera nya länkar.
30. Publicera pressmeddelanden, antingen på din blogg eller också via verktyg som Mynewsdesk. På så sätt kan du attrahera nya inlänkar.
31. Skriv gästartiklar på andra webbplatser för att attrahera backlinks.
32. Sätt upp varumärkes bevakning via Google Alerts. På så sätt kan du bygga externa länkar men också hålla koll på vad som sägs om ditt företag online.
33. Överväg att skapa och ladda upp videoklipp på Youtube. På så sätt kan du öka din synlighet i sökmotorerna samtidigt som du kan använda dem på din webbplats, vilket med största sannolikhet leder till en bättre användarupplevelse och ökad sessionslängd.
34. Använd dig av strukturerad data för att öka chanserna att synas på ”position 0”:
35. Se till att alltid städa upp 404-sidor. Använd dig av Google Search Console för att upptäcka dessa och gör sedan 301-redirects med hjälp av verktyg som Redirection.
36. Skapa en profil på Google My Business för att öka din synlighet i SERP:en.
37. Håll koll på dina externa länkar med hjälp av Google Search Console. Skicka in länkar från spammiga/icke trovärdiga webbplatser till Googles Disavow Tool.
38. Använd Google Analytics för att hålla koll på vilka sidor som dina besökare lämnar din webbplats. Varför gör dem detta? Överväg att göra om dessa sidor.
39. Håll koll på dina mest trafikdrivande sidor via Google Analytics. Upptäcker du att sidor som innehåller daterad information genererar trafik? Se till att skriva nytt innehåll så att det blir up-to-date.
40. Ta bort eventuella pop-ups på din webbplats. I februari 2018 började Google att blockera pop-ups och stora annonser:
41. Använd dig av ett SSL-certifikat. Gör du inte detta kan både din SEO och användarupplevelse försämras.
42. Se till att kontinuerligt kontrollera Google Search Console för att säkerställa att din webbplats indexeras korrekt.
43. På samma sätt bör du också kontinuerligt kolla dina meddelanden i Search Console. Där blir du meddelad om eventuella fel eller bestraffningar gentemot din webbplats.
44. Överväg att skapa en FAQ-sida på din webbplats. Det kan förbättra användarupplevelsen och leda till ökad sessionslängd och fler konverteringar.
45. Se till att hitta synergier mellan andra plattformar. Hur kan du använda Facebook, Instagram och LinkedIn för att sprida ditt innehåll och driva mer trafik till din webbplats?
46. Använd verktyg som SEMrush för att se vad som fungerar för dina konkurrenter. Vilka sökord/landningssidor genererar mest trafik för dem? Och vilka backlinks får dem?
47. Om du driver en e-handel bör du sätta upp en strategi för visual search. Se till att använda flertalet bilder som porträtterar dina produkter från flera vinklar. Använd också bilder som håller en hög kvalitet. Du kan också läsa min artikel där jag berättar hur du kan optimera dina bilder för visual search.
48. Något som också är viktigt för e-handlare är att skriva unika produktbeskrivningar. Använd inte de generiska beskrivningarna som du får av leverantörerna.
49. Använd dig av verktyg som Reco och Trustpilot för att samla in och visa upp recensioner om ditt företag. Det kan vara fördelaktigt både för din SEO och användarupplevelse.
50. Optimera för röstsök.
51. Delta i diskussioner på relevanta forum. Det kan dels leda till fler branded searches samtidigt som du kan etablera dig som en kunnig person inom din bransch.
52. Bygg inte länkar via forum. Det finns många där ute som ”bygger länkar” genom att delta i diskussioner på forum och lämna kommentarer på andra webbplatser. En sådan strategi fungerar inte. Om du ska delta i diskussioner eller lämna kommentarer bör det ske på grund av ovanstående anledning.
53. Delta i podcasts. På samma sätt som du kan delta i forumdiskussioner för att öka antalet branded searches och etablera dig som en kunnig person inom din bransch, kan du göra detsamma genom att delta i en podcast.
54. Sätt noindex på sidor som inte tillför något värde för sökmotorerna eller dina besökare. Exempelvis cookie-sidor.
55. Överväg att flytta din webbplats till en privat server för att snabba upp laddningstiden.
56. Använd verktyg som Hotjar för att hitta sätt att göra din webbplats mer användarvänlig samt öka sessionslängden och antalet konverteringar.
57. Uteslut din IP-adress från Google Analytics så att din statistik inte blir missvisande. För att ta reda på din IP-adress kan du använda dig av whatismyipadress.com.
58. Använd verktyg som Grammarly för att hitta eventuella stav- och grammatikfel i dina texter.
59. Överväg att använd chattbottar för att göra din webbplats mer användarvänlig samt öka sessionslängden och antalet konverteringar.
60. Har du flera sidor som kretsar kring liknande sökord? Överväg att kombinera dem till en enda sida.
61. Överväg att skapa AMP-sidor.
62. Dra nytta av din meny och footer. Inkludera länkar till viktiga sidor som du även tror tillför värde för dina besökare. Det kan leda till en förbättrad användarupplevelse och sessionslängd.
63. Överväg att implementera ett Instagram-flöde på din webbplats. Det gör att den känns mer levande.
64. Skapa ”shop the look”-annonser på Google för att öka antalet konverteringar (om du säljer kläder, accessoarer eller liknande). Inte minst på mobila enheter.
65. Använd dig av produkttaggar på Instagram för att öka antalet konverteringar på din webbshop.
66. Skriver du nyhetsartiklar? Använd dig av NewsArticle-markups för att öka din synlighet och driva mer trafik från Google News.
67. Osäker på vilka av dina sidor som är indexerade av Google? Sök på site:dinwebbplats.se i Google.
68. Om du får många frågor om en särskild produkt eller tjänst, rekommenderar jag dig att använda FAQPage-markups för att ta mer plats i SERP:en.
69. Förut var du tvungen att lägga till flera versioner av din webbplats i Google Search Console. Därutöver var du tvungen att ange vilken version som var den primära. Efter en ny uppdatering i juni 2019 slipper du nu detta.
70. Genomför och publicera undersökningar för att bygga länkar.
71. Använder du dig av WordPress? Installera ett tillägg för cachning. Det kan hjälpa att snabba upp dina laddningstider. Ett exempel på tillägg är WP Rocket.
72. Använd dig av Hemingway Editor för att säkerställa att dina texter är lätta att läsa.
73. Överväg att sätta upp nyhetsbrevslista som dina besökare kan börja prenumerera på. Låt dem veta när du publicerar nya artiklar!
74. Svara på frågor på Quora och länka till dina artiklar (när det är relevant). Även om det inte kommer att ha några direkta fördelar ur ett SEO-perspektiv, kan det åtminstone leda till fler webbplatsbesökare.
75. Håll dig uppdaterad med vad som händer inom branschen. Googles algoritmer förändras ständigt. Om du vill behålla och förbättra dina positioner gäller det därför att hålla dig à jour med vad som händer inom SEO-världen.
Avslutningsvis
Där har du det – 75 hjälpsamma SEO-tips som du kan implementera för att förbättra din synlighet och driva mer trafik från Google.
Önskar däremot hjälp med detta, kan du med fördel vända dig till oss på Adsight. Ring oss på 08-6110071 eller skicka ett mejl till info@adsight.se, välkommen!
Behöver du vår hjälp?
Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.