Behöver du vår hjälp?
Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?
Sökmotoroptimering (SEO) är för många ett luddigt och obegripligt område. Samtidigt är det många som laddar ner ett plugin till sin webbplats, ändrar metataggar och påstår sig arbeta med SEO. I denna artikel tänkte jag därför dela med mig av fem tecken som tyder på att du behöver professionell hjälp med sökmotoroptimering.
1. Du tror dig arbeta med SEO
Som tidigare nämnts så finns det allt för många företags- och webbplatsägare som laddar ner ett plugin till sin webbplats (vanligtvis Yoast SEO), ändrar metataggar och påstår sig arbeta med sökmotoroptimering.
Även om det kan vara fördelaktigt att optimera sina metatitlar och -beskrivningar så utgör det en minimal del av SEO. Sökmotorer som Google använder sig nämligen av tusentals olika rankningsfaktorer innan de avgör vilken placering du får i SERP:en. Om du är intresserad av att lära dig mer om dessa, kan du med fördel kika in vår SEO-guide, i vilken vi har samlat ett hundratal faktorer.
För att lyckas i sökmotorerna gäller det med andra ord att ta ett helhetsgrepp och arbeta med fler faktorer än endast metataggar.
2. Du har plötsligt tappat trafik
Har du noterat att trafiken till din webbplats plötsligt har minskat dramatiskt? Eller har du kanske upptäckt att du tappat placeringar på sökord som du tidigare har haft en bra position på?
Detta kan dels bero på att du gjort någonting som är emot sökmotorernas riktlinjer och därav blivit straffad. Det kan också bero på att din webbplats inte är anpassad efter de ständigt aktualiserade algoritmerna och rankningsfaktorerna. Oavsett vilket så är en sak säker – du behöver hjälp med sökmotoroptimering!
3. Du står och stampar
Arbetar du själv med SEO (på riktigt) eller har du tagit hjälp av en extern part, men upptäcker att det inte händer mycket? Att såväl placeringarna som trafiken lyser med sin frånvaro eller också varit densamma år in och år ut.
I sådana fall kan det vara fördelaktigt att ta ett nytt grepp om sökmotoroptimeringen. Antingen genom att förvärva nya talanger som ser på det hela med nya ögon eller också genom att byta SEO-byrå.
4. Du stirrar dig blind på enstaka sökord
Tiderna då man kan förlita sig på att enstaka sökord ska generera trafik är över. Om du själv arbetar med enstaka sökord eller också tagit hjälp av ett företag som erbjuder färdiga paket där det ingår optimering för ett visst antal ord, rekommenderar jag dig att tänka över det hela en gång till.
Det finns många anledningar till varför man inte bör stirra sig blind på enstaka sökord, men nedan hittar du de tre främsta:
- Var tredje sökning på Google är unik. Hur ska du då kunna generera mer trafik om du bara optimerar din närvaro på ett fåtal sökord?
- Oavsett hur mycket analyser man gör så kan man aldrig veta om man lyckas positionera sig bra på ett visst ord. Ibland spelar det ingen roll hur mycket insatser som görs för att positionera sig på ett specifikt ord, utan det kan hända att dem inte ger önskat resultat. Med anledning av detta gäller det att prova sig fram!
- Du får inte valuta för pengarna.
5. Du har inte tillräckligt med tid
En förutfattad mening som många har om sökmotoroptimering är att det räcker med att göra små insatser då och då. Detta stämmer däremot inte. För lyckas i sökmotorerna gäller det att arbeta kontinuerligt med din webbplats. Det räcker helt enkelt inte med att lägga ner några minuter i veckan eller en timme då och då.
För många företags- och webbplatsägare är detta ett stort problem. Man har inte tillräckligt med tid för att göra de insatser som krävs. Och då gäller det verkligen att få professionell hjälp med sökmotoroptimeringen.
Om du funderar på att vända dig till ett SEO-företag bör du även läsa vår tidigare artikel ”7 saker att tänka på när du ska köpa SEO”.
Avslutningsvis
Som du märker kan det finns många tecken som tyder på att du behöver hjälp med sökmotoroptimering. Har du också insett att du är i behov hjälp, kan du med fördel vända dig till oss på Adsight. Ring oss på 08-6110071 eller skicka ett mejl till info@adsight.se, välkommen
Behöver du vår hjälp?
Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.