Behöver du vår hjälp?
Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?
Checklista för att hitta en bra SEO-byrå
Som nämnts ovan finns det många aktörer som är duktiga på sökmotoroptimering (SEO). Detta behöver dock inte betyda att de är rätt samarbetspartner för just dig. Kanske stämmer inte deras tillvägagångssätt överens med dina mål? Eller också finns det andra delar i samarbetet som inte fungerar? Kommunikationen tillexempel.
För att säkerställa att du väljer rätt SEO-byrå för just dig, har jag nedan sammanställt en checklista på sådant som bör kontrolleras i samband med att du ska köpa SEO:
1. Fundera på vad du vill uppnå
Det finns allt för många företag som vill investera i SEO bara för att det är ett buzzword. Någonting som konkurrenterna gör. Utan att egentligen förstå vad det innebär och vad det är man vill uppnå med investeringen.
Allra först bör du därför fundera på vad det är du vill uppnå med sökmotoroptimeringen? Varför vill du arbeta med det från första början? Definiera tydliga mål och fundera på om du vill:
- Öka din försäljning
- Öka antalet kontaktförfrågningar
- Öka räckvidden och den organiska trafiken
Genom att fundera över detta ger du samarbetet bästa möjliga förutsättningar. Redan innan det börjat. På så sätt minimerar du också chanserna för missförstånd.
2. Starta en dialog med en eller flera byråer
När du väl vet vad du vill uppnå med din SEO-investering, är det dags att starta en dialog med en eller flera byråer. De allra flest inom branschen har nämligen sin egna unika syn på vad sökmotoroptimering innebär. Något som innebär att de också arbetar på olika sätt.
I den inledande dialogen bör du därför redogöra för vilka dina mål med sökmotoroptimeringen är samt kontrollera vilka arbetssätt de kommer att tillämpa. Arbetar de på ett sätt som gör det möjligt att uppnå dina mål?
Vi på Adsight anser att SEO handlar om att förbättra företags närvaro i sökmotorer och på så sätt öka deras organiska trafik. För att uppnå detta har vi utvecklat en välbeprövad metod som generar goda resultat för våra kunder. Vid senaste sammanställningen räknade vi ut att vi ökat våra kunders organiska trafik med i snitt 185%.
3. Kontrollera hur kommunikationen kommer se ut
Allt för många byråer har en dålig och näst intill obefintlig kommunikation med sina kunder. Något som resulterar i att du som kund kan känna dig förd bakom ljuset. Du är inte säker på vilka insatser som görs och vilket resulterat dessa ger.
På Adsight anser vi att en tydlig, kontinuerlig och transparent kommunikation är grundläggande för ett lyckat samarbete. Med anledning av detta kartlägger vi samtliga insatser vi gör och hur lång tid dessa tar. Något som innebär att vi alltid kan redovisa vad vi gjort för våra kunder.
Utöver detta skickar vi manuella rapporter var tredje månad, i vilken vi går igenom de insatser som gjorts och vad de resulterat i. Detta gör att kunderna är väl införstådda med vad vi gör och vad det utfaller i.
4. Hur har tidigare kunder upplevt samarbetet?
Det är lätt att måla upp en falsk bild över hur duktig man är och vilka fantastiska resultat som ens kunder fått. Men hur har kunderna egentligen upplevt samarbetet? Se till att kontrollera så att byrån visar upp case eller kundutlåtanden på sin webbplats. Be annars om en referens.
På Adsight är vi stolta över att visa upp vad kunderna säger om oss – läs våra kundutlåtanden.
5. Säkerställ att ni kan växa tillsammans
Precis som allt annat kan behoven förändras eller också vill du investera ytterligare i digital marknadsföring. Kanske vill du även prova på sökmarknadsföring (SEM) eller annonsering via sociala medier? Säkerställ att byrån kan hjälpa er med detta!
Avslutningsvis
Om du är i behov av att öka din organiska trafik och vill arbeta med sökmotoroptimering, kan du med fördel ta hjälp av oss på Adsight. Ring oss på direkt 08-6110071 eller skicka ett mejl till info@adsight.se.
Behöver du vår hjälp?
Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.