Behöver du vår hjälp?

Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?

Om du läst våra artiklar inom ämnet sökmotoroptimering (SEO) är du troligtvis medveten om hur många rankningsfaktorer som påverkar dina placeringar i sökmotorerna. Trots detta så börjar allt med ett sökord eller en sökfras i en sökruta… 

Vad är ett sökord eller en sökfras?

Innan vi djupdyker inom ämnet tänkte vi börja med att reda ut det mest grundläggande – vad är egentligen ett sökord eller en sökfras?

Ett sökord är precis som det låter ett ord, exempelvis sökmotoroptimering, som någon kan tänkas söka på i en sökmotor som Google, Bing eller Yahoo. Söker någon istället på ”vad är sökmotoroptimering”, brukar detta benämnas som en sökfras.

Google och andra sökmotorers mål är därefter att visa ett resultat som bäst överensstämmer med det ord eller den fras som personen i fråga sökt på. Desto bättre en webbsida stämmer överens med det specifika ordet eller frasen, desto större är chanserna att belönas med bra placeringar.

Sökord och sökfraser utgör således den fundamentala grunden för samtliga sökmotorer, men hur ska man egentligen förhålla sig till dessa ord och fraser?

Det är väl bara att välja… 

…är den fråga som vanligtvis kommer från kunder när man försöker förklara att man inom sökmotoroptimering arbetar nyckelordsdrivet. Därefter följer många upp med följande generaliserade svepning:

”jag är snickare. Få mig att synas på ordet snickare.”

Riktigt så enkelt är det däremot inte, även om både jag och säkerligen många branschkollegor skulle önska det. Vad vårt jobb skulle underlättas!

För att lyckas förbättra din närvaro i sökmotorerna och även öka dina intäkter, gäller det istället att synas på rätt sökord, vilket många gånger är lättare sagt än gjort. Låt mig förklara!

Vad kännetecknar ”rätt” sökord? 

Beroende på vem du frågar får du säkerligen olika svar på vad som kännetecknar rätt sökord och även vilket värde detta inbringar. Personligen anser jag dock att ett väl utvalt ord har följande tre beståndsdelar:

  • Relaterade till sin produkt/tjänst
  • Så många sökningar som möjligt
  • Så låg organisk konkurrens som möjligt

Ord som är relaterade till sin produkt/ tjänst 

Som du säkerligen förstår är det av största vikt att synas på ord som är relaterade till din produkt/tjänst. Går du däremot endast på magkänsla och bara gissar på vad folk söker efter när de letar efter de du erbjuder dem, riskerar du att missa många andra ord med stor potential.

Genom att vara för generell och fokusera på breda ord riskerar du även att attrahera fel typ av besökare. Om du exempelvis endast fokuserar på ordet ”snickare” kanske du riskerar att attrahera en målgrupp som vill bli snickare och söker efter utbildning.

Fokuserar du istället på ”snickare Stockholm” eller ännu mer specifikt ”snickare Södermalm”, är chansen större att du attraherar rätt målgrupp. En målgrupp som dessutom är närmare ett köp.

Så många sökningar som möjligt

Oavsett om ditt mål med SEO är att öka intäkterna eller arbeta med varumärkesbyggnad, behöver du onekligen synas på ord med så många som möjligt söker på.

Så låg organisk konkurrens som möjligt

Ibland spelar det däremot ingen roll hur pass relevant ordet är till din produkt/tjänst och hur många sökningar det har. Om den organiska konkurrensen på det specifika ordet är för tufft, kommer du aldrig att kunna synas på det ändå!

Så hur går man då tillväga för att hitta ord som stämmer överens med dessa kriterier? Genom att genomföra en grundlig sökordsanalys såklart! För att ta reda på hur du gör en sådan, kan du med fördel läsa vår tidigare artikel Så genomför du en sökordsanalys.

Behöver du hjälp med att hitta rätt sökord och förbättra din närvaro i sökmotorerna? Tveka då inte på att ta hjälp av oss på Adsight! Ring oss på 08-6110071 eller skicka ett mejl till info@adsight.se.

Behöver du vår hjälp?

Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.

Stockholm

Oxtorgsgatan 4
111 57 Stockholm

Google Betyg
4.7
54 recensioner
×