Behöver du vår hjälp?
Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?
Ny uppdatering i sökresultaten
För oss som dagligen jobbar med Google och andra sökmotorer så är det ingen hemlighet att de ständigt laborerar med nya funktioner som ska förse användarna med bättre resultat. För ungefär två veckor sedan så lade jag märke till ytterligare en uppdatering som jag tror har möjligheten att helt förändra sättet användarna integrerar med sökresultaten…
Man har nämligen börjat att visa relaterade sökningar i direkt anslutning till resultaten:
De relaterade sökningarna visas dock inte direkt du gör en sökning utan istället vid de fall du gör en sökning, klickar på ett resultat och sedan går tillbaka till SERP:en.
Varför är detta viktigt?
Som de flesta är bekanta med vid det här laget så är sökmotorernas främsta uppgift att förse användarna med relevanta resultat som svarar på deras sökfråga. För att avgöra vilken webbsida som är relevant och vilken position den ska få i sökresultatet använder man sig av en mängd olika rankningsfaktorer.
Historiskt sett så har de flesta faktorerna varit fokuserade kring nyckelord och backlinks, vilket fortfarande är bland det mest grundläggande inom sökmotoroptimering. Under de senaste åren har man dock upptäckt att Google och andra sökmotorer har börjat att använda sig utav allt fler rankningsfaktorer som istället bygger på användarbeteende och upplevelse av din webbplats.
RankBrain
Detta bekräftades också när det uppdagades att RankBrain nu är Googles tredje viktigaste rankningsfaktor. Ifall du lära vill lära dig mer om RankBrain, kan du med fördel läsa vårt tidigare inlägg SEO 2018.
För att dock beskriva det kort så är RankBrain ett maskininlärande AI system som används för att bearbeta och sortera Googles sökresultat. Det som gör detta system så unikt är dock att det lägger stor vikt vid hur du integrerar med resultaten. Speciellt när det kommer till:
- Antalet procent av användare som klickar på just ditt sökresultat (CTR)
- Hur länge besökare stannar på din sida (Dwell Time)
- Antalet besökare som klickar på ditt sökresultat men lämnar din webbsida (Bounce Rate)
Det är alltså inte omöjligt att denna nya uppdatering är en del av RankBrain och något som används för att avgöra hur pass relevant ett sökresultat är för en specifik sökfråga, vilket i sin tur kan komma att påverka placeringarna. Eftersom ingenting har bekräftats av Google, vilket många gånger är fallet, så går det i nuläget endast att spekulera i detta.
Oavsett vilket så är det dock en stark indikator på att användarupplevelse fortsätter att bli en allt viktigare rankningsfaktor och något som bör vara en stor prioritet när du jobbar med sökmotoroptimering. Något som man också kan konstatera från denna uppdatering är att det nu blir ännu viktigare att ligga i sökmotorernas absoluta topp!
För oss som dagligen jobbar med SEO är det dock ingen hemlighet att man ibland laborerar med dessa uppdateringar för att sedan ta bort dem. Vilken effekt denna uppdatering får eller om den är här för att stanna återstår alltså att se. Vad tror du?
Behöver du vår hjälp?
Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.